De evolutie van leasebedrijf tot mobiliteitsaanbieder.

Nieuwe fiscale regels, andere noden en wensen van  klanten en bestuurders en uiteraard een hele autosector in transitie. De afgelopen jaren veranderde het mobiliteitsvraagstuk grondig en de leasemaatschappijen dienden zich op drie vlakken strategisch te heroriënteren. Ook Alphabet evolueerde van traditioneel leasebedrijf tot mobiliteitsaanbieder. Een overzicht.

Focus op duurzaamheid

Het duurzaamheidsvraagstuk dringt zich de laatste jaren bij steeds meer bedrijven op en daar hoort uiteraard een ecologisch wagenpark bij. Een nieuwe aandrijflijn, een andere manier van rijden, maar uiteraard ook heel wat vragen bij de klanten en bestuurders. Alphabet biedt al meerdere jaren zijn expertise aan op vlak van elektrisch rijden met de dienst AlphaElectric en komt zo zijn klanten tegemoet met advies en antwoorden op deze vragen.

Alphabet wil immers duurzaamheid bevorderen door het huidige aanbod van eMobility uit te breiden en nieuwe mobiliteitsopties via AlphaElectric aan te bieden. Met de implementatie van “sustainable consulting” biedt Alphabet zijn knowhow op het gebied van CO2-doelstellingen, CO2-neutraliteit en andere duurzaamheidsthema’s aan zijn klanten aan.

Na een uitgebreide analyse van uw vloot en het in kaart brengen van het rijprofiel van uw bestuurders wordt bepaald welk type wagen best past..  Advies over de meest geschikte laadoplossingen, de vernieuwde fiscaliteit en aanpassingen in de car policy horen hier ook bij.

Bredere mobiliteit en digitalisering

Deels vanuit die focus op duurzaamheid, maar ook vanuit het filevraagstuk drong zich ook de vraag naar alternatieve mobiliteit op. De mobiliteitsbehoeften van een werknemer die in de stad woont verschillen immers van die van iemand die op het platteland huist en bovendien kunnen deze doorheen het leven van die werknemers veranderen. Flexibiliteit en een breed aanbod zijn met andere woorden belangrijk.

 Als aanbieder van zakelijke mobiliteitsoplossingen van 1 minuut tot 5 jaar biedt Alphabet hier verschillende diensten aan. Naast de klassieke operationele leasing op lange termijn zijn er ook mogelijkheden om op korte termijn te huren via AlphaRent. Vanaf één dag biedt AlphaRent kortetermijnoplossingen aan die steeds aangepast zijn aan uw noden van het moment. Vanaf drie maanden kan u zelfs de voordelen van operationele leasing combineren met de flexibiliteit van korte termijn verhuur. Contracten zijn dan verlengbaar tot 24 maanden, alle diensten inbegrepen en op elk moment opzegbaar.

Autodelen via AlphaCity, Fietsleasing en de Alphabet Mobility App maken ook deel uit van het alternatieve aanbod. Allemaal zaken die de volgende jaren, met de modificaties aan het mobiliteitsbudget die onlangs gestemd werden in het achterhoofd, aan populariteit zullen winnen. En zo is er een oplossing voor elk individu.

Een andere katalysator voor de komende veranderingen is digitalisering. De toekomst van mobiliteit zal bepaald worden door digitale oplossingen die het leven van klanten veel gemakkelijker maken. Een voorbeeld van zo’n handige digitale oplossing is de AlphaGuide-app. Dankzij deze app kunnen bestuurders bijvoorbeeld schade als gevolg van een ongeval melden, een servicepartner vinden, binnen enkele seconden toegang krijgen tot hun leasecontract en hun digitale verzekeringskaart of hun brandstofkosten rapporteren. De AlphaGuide app is een persoonlijke assistent die altijd beschikbaar is.

Vernieuwde fiscaliteit

De fiscale spelregels veranderden de afgelopen jaren meermaals: de reglementering rond ‘valse’ plug-in hybrides over een verlaagde aftrekbaarheid voor wagens met klassieke verbrandingsmotor tot de nieuwe fiscaliteit die in 2026 in voege treedt.Ook in dit thema staat Alphabetzijn klanten  met raad en daad bij om de juiste keuze voor uw wagenpark te maken. Onlangs organiseerde Alphabet nog een webinar rond deze vernieuwde fiscaliteit. Je kan deze hier bekijken.

Jezelf heruitvinden, daar hoort uiteraard een nieuwe huisstijl bij. Vorige maand onthulde Alphabet een nieuwe merkidentiteit. “Alphabet is een vooruitstrevend bedrijf. Trends in mobiliteit identificeren en anticiperen, nieuwe mobiliteitsoplossingen en -technologie implementeren en de kracht om te veranderen zijn de zaken waar we voor staan en wie we zijn. De sector verandert snel, daarom is het nu ook tijd om onze merkexpressie aan te passen “, aldus Erik Swerts, Managing Director van Alphabet België. De nieuwe merkidentiteit weerspiegelt het begrip om mobiliteit zo toegankelijk mogelijk te maken voor zowel beslissingsnemers als gebruikers en vertaalt de nieuwe richting van Alphabet in een nieuwe merkbelofte: “Your Mobility. Made Easy.” Alle info over deze vernieuwingen vind je hier.

#Advertorial #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine