Analyse van de Belgische automarkt in de eerste helft van 2022

Verschillende tekorten aan onderdelen blijven de wereldwijde autoproductie beïnvloeden, met als effect dat de leveringen vertragen of blokkeren wat tot uiting komt in de inschrijvingsresultaten. Hoewel de cumulatieve totalen verontrustend blijven, blijft het geëlektrificeerde aandeel van de markt door de invoering van batterijaangedreven voertuigen aan terrein winnen.

Met 195.387 ingeschreven nieuwe wagens in België werd het eerste halfjaar afgesloten met een daling van -15,9% in vergelijking met de resultaten van het eerste halfjaar van 2021. Deze daling op de Belgische markt is iets groter dan het Europese gemiddelde (-14%). In vergelijking met de totalen voor de eerste helft van het laatste jaar vóór de opkomst van Covid (2019) bedraagt deze inkrimping -37%.

In de eerste helft van 2022 werd de Belgische markt vooral gedreven door bedrijven en zelfstandigen, deze zijn goed voor 61,8% van de nieuw ingeschreven wagens, tegenover 38,1% voor particuliere gebruikers.

Tegelijkertijd sloot de markt voor tweedehandswagens de eerste helft van het jaar af met een krimp van -9,27% ten opzichte van de eerste helft van 2021. In vergelijking met de resultaten van het eerste halfjaar van 2019 vertonen de resultaten voor 2022 een daling van -21,7%.

Voor elke nieuwe wagen die in 2019 ingeschreven werd, werden in dezelfde periode 1,18 tweedehandswagens ingeschreven. Na de eerste zes maanden van 2022 is deze verhouding nu 1,31 tweedehandswagens voor één nieuwe wagen.

Elektrificatie wint weer marktaandeel

23,5% van de in het jaar 2021 ingeschreven nieuwe wagens was uitgerust met een geëlektrificeerde aandrijflijn (ofwel een volledig elektrische BEV, een plug-in hybride PHEV, of een zelfoplaadbare hybride HEV). Aan het eind van het eerste kwartaal van dit jaar was dit aandeel al gestegen tot 31,3%. Aan het eind van de eerste jaarhelft staat het op 31,6%, met 15,4% voor PHEV-technologie, 8,8% voor BEV-technologie en 7,4% voor HEV-technologie. Vóór de Covid-19 pandemie hadden geëlektrificeerde auto’s een marktaandeel van 6,4% (eind 2019).

Van de 74.523 nieuwe wagens die in de eerste jaarhelft door particulieren werden ingeschreven, was 70,1% uitgerust met een benzinemotor, 10,3% met een dieselmotor en 18% met een geëlektrificeerde motor, met een grote voorkeur voor de HEV-motor, die met 11% nu de dieselmotor overtreft bij dit cliënteel.

Van de 120.864 nieuwe wagens die in de eerste jaarhelft door bedrijven en zelfstandigen werden ingeschreven, werd 37% aangedreven door een benzinemotor en 22,7% door een dieselmotor, tegenover 40% voor geëlektrificeerde motoren, waarbinnen een dominantie van de PHEV-aandrijving (22,6%).

De markt voor zakelijke klanten lijkt evenwichtiger te zijn dan die voor particuliere klanten, en wordt reeds gedomineerd door geëlektrificeerde voertuigen.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine