Athlon Belgium: vraag naar elektrische bestelwagens stijgt met 150%

Steve Somers, LCV (Light Commercial Vehicle)-specialist Athlon Belgium en Michaël Heylen, LCV Key Account Manager Astara Western Europe overhandigen de sleutels – Copyright@AthlonBelgium

De elektrificatie van bedrijfswagens versnelt. Maar hoe zit het met bestelwagens? Hoewel hier (nog) geen fiscale stimulans voor bestaat, lijkt ook hier de trend ingezet. Bij Athlon Belgium steeg de vraag naar eVans in 2022 met 150%. Dott is een van de klanten die de overstap inmiddels ook echt heeft gemaakt. Met een leasecontract voor 15 elektrische Maxus vans, maakt de micromobiliteitsoperator een duidelijke keuze voor 100% zero emissie wagens.

De klimaatdoelstellingen om de CO2-uitstoot te reduceren zorgen ervoor dat steeds meer steden lage-emissiezones invoeren. In steden als Gent, Brussel en Antwerpen worden oudere dieselvoertuigen al langer gebannen en schuift de weringsdrempel op richting Euro 5 en uiteindelijk Euro 6. eVans zullen over enkele jaren de enige bestelwagens zijn die nog binnen mogen in deze lage-emissiezones. En hoewel tot nu toe slechts een minderheid van de vloot lichte bedrijfsvoertuigen elektrisch is, voelt mobiliteitsaanbieder Athlon Belgium een sterk groeiende vraag (+150% tov 2021) naar operationele leasing van elektrische vans. ​

Ondanks het feit dat er momenteel geen wijzigingen op tafel liggen met betrekking tot de aftrekbaarheid van bestelwagens, verwachten wij dat het belastingstelsel de trend van personenauto’s zal volgen en de voorkeur zal geven aan elektrische motoren. Wij voelen in ieder geval duidelijk dat de interesse er bij onze klanten is. Met de uitbreiding en aanscherping van de lage-emissiezones adviseren wij hen dan ook om niet langer te wachten om de eerste stappen te zetten op het gebied van elektrisch rijden met lichte bedrijfsvoertuigen.”

​Steve Somers, LCV (Light Commercial Vehicle)-specialist bij Athlon Belgium
Copyright@AthlonBelgium

Dott kiest voor volledig elektrisch ​

Dott, een bedrijf dat elektrische steps en fietsen inzet in grote steden over heel Europa, heeft de beslissing om over te stappen naar volledig elektrische operationele voertuigen al genomen. Het micromobiliteitsbedrijf kent een sterke groei in Brussel en voor het transport van de e-steps en e-bikes naar verschillende locaties in de stad, viel de keuze op 100% elektrische Maxus bedrijfsvoertuigen. In totaal zullen 15 eVans worden ingezet, waarvan 5 al eerdere geleverde eDeliver9 en 10 kleinere eDeliver3 modellen, die afgelopen week door Athlon Belgium, in samenwerking met mobiliteitsbedrijf Astara, werden afgeleverd bij Dott.

Wij zijn heel erg blij met de levering van deze voertuigen aan Dott. Onze missie om mobiliteitsoplossingen aan te bieden die bijdragen aan het verlagen van emissies in steden en gemeenten, past perfect bij de visie van Dott om je er flexibel te kunnen verplaatsen met een vermindering van impact op het milieu.” ​ ​

Guy Haesendonck, ​ Maxus Country Manager Belux

“Wij staan voor duurzame mobiliteit. Het spreekt dan ook voor zich dat we opteren voor emissievrije oplossingen zoals cargofietsen en elektrische bestelwagens. Deze Maxus eVans beantwoorden aan al onze wensen en met het all-in leasingpakket van Athlon wordt bovendien alles voor ons geregeld.”

Marien Jomier, General Manager Belgium bij Dott
Copyright@AthlonBelgium

Groeiend aanbod en onterechte twijfels

Niet alleen de vraag groeit, ook het modelaanbod elektrische bedrijfswagens is sterk toegenomen en daardoor een volwaardig alternatief voor het aanbod benzine of diesel bedrijfswagens. Er zijn al eVans met een actieradius tot 300 kilometer. Toch blijken in de praktijk vaak onterechte twijfels over rijbereik, laadvolume en kostenplaatje mee te spelen in de eindbeslissing om echt de overstap te maken.

We voelen duidelijk dat er interesse is, maar ook dat veel bedrijven nog met vragen en twijfels zitten om over te stappen naar eMobility. Onze begeleiding begint bij de keuze van de juiste eVans, die zijn aangepast aan de noden qua rijbereik. Voor de laadinfrastructuur werken we een voorstel uit in samenwerking met gerenommeerde partners. Tot slot is het voor het kostenplaatje belangrijk om naar de Total Cost of Use (TCUte kijken, in plaats van naar de Total Cost of Ownership. Bij operationele leasing zijn alle operationele kosten inbegrepen, de restwaarde is gegarandeerd en financiële middelen beter gespreid. Bovendien worden administratieve lasten, maar ook de downtime van voertuig en personeel vermeden.” ​

Steve Somers
#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

De Witte 9170 Sint-Gillis-Waas
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine