Autoconstructeurs sluiten fabrieken: “Geen andere keuze”

Steeds meer autoconstructeurs – waaronder VW-Groep en PSA – kondigen de tijdelijke sluiting van hun fabrieken aan door het coronavirus. Volgens de analisten van GlobalData is er ook geen andere keuze …

“De COVID-19-crisis heeft op twee manieren gevolgen voor de autobedrijven. Ten eerste worden de toeleveringsketens verstoord doordat er een tekort aan kritieke onderdelen ontstaat. Ten tweede – en dit is nog ernstiger – droogt de vraag naar nieuwe auto’s op omdat de consumenten met grote onzekerheid over de economische vooruitzichten worden geconfronteerd en met nieuwe prioriteiten in hun dagelijks leven worstelen”, zegt David Leggett, Automotive Editor bij GlobalData.

Capaciteit onder 50%: beter sluiten

Voor autobedrijven zijn de operationele kosten van het runnen van productiefaciliteiten aanzienlijk. Als de vraag onder normale omstandigheden afneemt, kunnen zij hun ploegenschema’s aanpassen om het aanbod in overeenstemming te brengen met een lagere omzet. Bij alle grote constructeurs is die flexibiliteit ingebouwd in het productieproces. Gaat het echter om een abrupte daling van de vraag waarbij de bezettingsgraad van de fabrieken aanzienlijk lager is dan 50%, dan kiezen de constructeur voor een radicalere aanpak: tijdelijke sluiting van de fabrieken.

David Leggett: “De sluitingen zullen de kosten drukken en uiteindelijk een voorraadvermindering mogelijk maken wanneer de vraag weer aantrekt, waardoor te grote voorraden worden vermeden. De plant managers van alle Original Equipment Manufacturers (OEM’s) zullen de komende weken de orders en de voorraadniveaus nauwlettend in de gaten houden. Ze zullen ervoor willen zorgen dat ze de markt kunnen voorzien van auto’s zodra de vraag aantrekt, maar de productie zal pas worden hervat wanneer de marktomstandigheden dat toelaten.”

Audi Brussels: social distancing onmogelijk

Overigens zijn er niet alleen economische bezorgdheden. Zo legden arbeiders van de Audi-fabriek in Vorst gisteren 16 maart het werk neer omdat ze zich zorgen maken over de verspreiding van het virus. Op de productielijn is het volgens de stakers onmogelijk om social distancing toe te passen, de term die wordt gebruikt om te duiden op de afstand die dient te worden bewaard (1,5 meter). Langs de assemblagelijn wordt er dikwijls schouder aan schouder gewerkt.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto