Autonomie EV’s: Welke factoren beïnvloeden uw rijbereik?

De grootste hebben, voor velen is het een belangrijk issue. Ook autoconstructeurs pakken maar wat graag uit met imposante cijfertjes: de grootste binnenruimte, het grootste vermogen, … maar er is vandaag één cijfer dat erbovenuit steekt: de grootste autonomie van een EV. Al is niet altijd duidelijk wie die wedstrijd wint.

Als we puur naar de testen kijken, zien we wel een winnaar, namelijk de Lucid Air Dream Edition: maar liefst 837 kilometer ver geraakt deze wagen, die je nog niet in ons land kan bestellen. Voor de rest van de top vijf in dit lijstje geldt dat wel al. Op twee staat immers de Mercedes EQS (770 km), op drie zijn kleine broertje, de EQE (660 km). De top vijf wordt afgesloten door de Tesla Model S (652 km) en de BMW iX (630 km).

De vraag is echter hoe relevant deze cijfers zijn. De Lucid Air is immers volgens de (iets strengere) Amerikaanse cyclus getest, terwijl de andere vier modellen werden goedgekeurd met een Europese WLTP stempel op de poep. Bovendien hebben heel wat omgevingsfactoren een invloed op de autonomie die je uit een wagen kan puren, met de temperatuur als grootste variabele. Ook de grootste zaken durven immers al eens krimpen bij felle koude.

In Noorwegen deed de lokale automobilistenbond NAF (Norges Automobil Forbund) een onderzoek: welke elektrische auto’s geraken het verste op één batterij? Daarbij reden de Scandinaven steeds hetzelfde parcours, voor de meeste wagens zowel in zomerse als in winterse omstandigheden. De NAF deed er alles aan om de test zo vergelijkbaar mogelijk te maken. Alle ritten werden op dezelfde dag en op dezelfde route getest met een vergelijkbare rijstijl en de klimaatregeling stond overal op dezelfde temperatuur afgesteld. Het traject bestond uit een mengeling van stadswegen, buitenwegen en snelwegen, met snelheden van 60 tot 110 km/u.

Winnaars en verliezers

De Amerikanen komen het best uit de test, die in de zomer van 2021 werd uitgevoerd, waardoor bijvoorbeeld de Lucid Air en de twee Mercedessen niet konden deelnemen. Zowel de Ford Mustang Mach-e als de Tesla Model 3 Long Range raakten immers meer dan 600 km ver op een volle batterij. Ook de andere modellen uit de top vijf van hierboven kwamen niet aan de start. Tesla was er wel met de eerder vermelde Model 3, BMW met de iX3, die zich tot d morele winnaar mocht uitroepen. De Duitser raakte 556,2 km ver in plaats van de beloofde 450 kilometer, zo’n 20% verder.

Opvallend: ook de kleinere modellen – met een kleinere batterij – doen het beter dan wat de constructeur opgeeft, en laten mooie resultaten optekenen. Zo verhoogt de Mazda MX-30 zijn autonomie van 200 km naar 219 km in de Noorse test en doet de Honda e het 26 km beter door een afstand van 236 km af te leggen. De strategie van een licht gewicht werkt dus duidelijk bij deze twee wagens.

Uiteindelijk rijden bijna alle wagens verder dan wat de fabrikant opgeeft. Enkel de Polestar 2 (-3 km) en Citroën Ë-C4 (-5 km) raakten net niet aan hun testresultaat. Weten ze in Noorwegen, het EV-land van Europa, dan zoveel beter hoe je met een stekkerwagen moet rijden?

Koning winter

Eenmaal de temperaturen naar beneden gingen, maakte ook het rijbereik van de EV’s een duik. Wanneer de thermometer rond het vriespunt kampeerde, deden de Scandinaviërs immers nog een test. De EV’s verloren gemiddeld 18,5 procent van hun bereik in vergelijking met hun WLTP-bereik. De Hyundai Kona kwam het dichtst in de buurt van testresultaat, met een afwijking van slechts 9 procent ten opzichte van WLTP. De Tesla Model S kon dan weer het langst doorrijden zonder aan de laadpaal te moeten, 470 km, maar haalde wel slechts 74 procent van zijn opgegeven autonomie.

Dit wat betreft de testen van 2020. Ook afgelopen winter trokken de Noren erop uit om EV’s te testen. De Tesla Model 3 deed alvast beter dan zijn grote broer en leverde bij vriesweer slechts 15% in op zijn accurapport. Bij de EQS was dat maar liefst 20%, de Polestar 2 doet zelfs 22% minder en de drievuldigheid van de Volkswagengroep haalde 23, 25 en 31% minder voor respectievelijk de Audi Q4 e-tron 50, de Volkswagen ID.4 GTX en de Skoda Enyaq. Ook opvallend: de versies met grotere batterij laten meer afwijking noteren dan varianten met een kleinere accu. Zo haalt eerder vermelde Audi 23% minder met de grote batterij, maar zakt dit naar 21% op de variant met lichtere accu. Gewicht en pk’s spelen dus zeker een grote rol. Al geldt dat niet voor alle wagens: de Kia EV6 verbruikt meer als vierwielaandrijver dan in 2WD.

Officieel winterbereik?

“Wij denken dat deze test een goed argument is om met officiële winter actieradius cijfers te komen”, concluderen de Noren van NAF. “Alle auto’s worden geleverd met cijfers na de WLTP-test, die wordt uitgevoerd bij 23 graden plus, maar wat gebeurt er als de temperaturen dalen, geen dealer durft iets te beloven.”

Niet alleen de grootste autonomie hebben, is trouwens belangrijk. Ook snelheid wordt bij EV’s belangrijker dan ooit. En dan hebben we het niet over het traditionele sprintje naar 100 km/u, maar over de snelheid aan de laadpaal. En zo hebben we meteen een onderwerp voor een volgend artikel gevonden.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine