Terwijl alsmaar meer internationale autosalons worden geconfronteerd met een alsmaar kortere gastenlijst, is ‘ons’ Salon van Brussel (10/01 – 19/01) er toch maar weer mooi in geslaagd om alle automerken te verenigen in de Heizelpaleizen. Dit zijn de grootste nieuwigheden bij de middenklassers.
Bij de middenklassers gaat alle aandacht natuurlijk naar de langverwachte Golf VIII. Deze allemansvriend kan rekenen op een grondig doorontwikkeld motorenpalet: naast de traditionele TSI’s en de EVO-varianten van de 1.6 en 2.0 TDI-diesels komen er (mild) hybride eTSI-motoren, twee plug-in hybrides en aardgasversies.
Daarnaast schotelt de Volkswagengroep ons in Brussel een mooi duel voor tussen de Volkswagen Passat en de Skoda Superb. De populaire zakensedans (al worden ze in onze contreien nog veel vaker gekocht als break) mogen zich bovendien verwachten aan concurrentie uit Franse hoek, want ook de Peugeot 508 (SW) dient zich in Brussel aan in een fiscaal interessante plug-in hybride versie.
Valt er dan geen nieuws te rapen bij de Duitse premiummerken? Veel retorischer hoeven vragen niet te worden, want zowel bij Mercedes-Benz als BMW blijft uitpuilende gamma verder uit haar voegen barsten. In het geval van BMW doelen we in eerste instantie op de gloednieuwe 2 Reeks Gran Coupé, een compacte vierdeurscoupé die de strijd moet aanbinden met de tweede Mercedes-Benz CLA-generatie. In de loop van 2020 brengt BMW ook (voor het eerst) een plug-in hybride 330e-variant van de 3 Reeks Touring op de Belgische markt. Idem dito voor de PHEV-afgeleiden van de Mercedes-Benz A- en B-Klasse, bovenop de plug-in brigade die Audi dit jaar in stelling brengt, gaande van de A6, A7 en A8 tot en met de Q5.
#Auto