Bedrijfswagens: de start van de verkiezingscampagne?

In de eerste editie van Let’s Talk Elections verwelkomden onze collega’s van Canal Z/Kanaal Z, waar FLEET.TV ook wordt uitgezonden, Bart De Wever, voorzitter van de N-VA. Op het einde van het programma, toen het over belastingen en de hervorming ervan ging, had hij het over de bedrijfswagen… Dit is wat hij te zeggen had over het onderwerp.

Let’s Talk Elections is een initiatief van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), in samenwerking met Canal Z/Kanaal Z. Er zijn tien afleveringen gepland. Het gaat om een soort debat tussen Pieter Timmermans, algemeen directeur van het VBO, en een partijvoorzitter.

Voor de eerste editie was Bart De Wever, voorzitter van de N-VA, de politieke gast.

Aan het einde van het programma, wanneer het debat over belastinghervorming gaat, licht Pieter Timmermans zijn standpunt toe:

“Tijdens de eerste helft van de volgende legislatuur moet u het concurrentievermogen van onze bedrijven herstellen en de basis leggen voor het creëren van welvaart. En tijdens de tweede helft van de legislatuur zult u de essentiële correcties kunnen doorvoeren. Dan kunt u bijvoorbeeld een belastinghervorming doorvoeren. Wij zijn voorstander van een vereenvoudigd en stabiel belastingstelsel.

“Een trofee voor de linkse partijen”

De presentatrice, Francesca Vanthielen, buigt zich vervolgens over de vraag of het systeem van de bedrijfswagen moet worden opgenomen in een grote belastinghervorming. En dan is het de beurt aan Bart De Wever:

“Over alles valt te onderhandelen. Maar op dit moment is het de bedoeling om de belastingen te verhogen, punt uit. Daar zijn we geen voorstander van. We betalen de zwaarste belastingen op arbeid, maar we hebben mazen in de wet. Zoals de bedrijfswagen bijvoorbeeld. Die wordt veel gebruikt in België. Was dit redelijk? Daar kunnen we lang over discussiëren, ieder vanuit zijn eigen standpunt. Maar om te zeggen: ‘We zijn te ver gegaan, dus we gaan deze auto als loon belasten’, zou misleiding zijn en opnieuw de middenklasse benadelen, voor wie de auto een belangrijk onderdeel van het loonpakket is.”

“Dus bij een belastinghervorming waarbij de belastingdruk daalt, kunnen we naar alles kijken. We zouden graag een belastinghervorming zien, evenals een hervorming van de personen- en vennootschapsbelasting. Maar ik ben het er niet mee eens dat de auto van de zaak een trofee moet zijn voor de groene en linkse partijen.”

” Eerder een mobiliteitsbudget”

De VBO-baas lijkt het hier in grote lijnen mee eens te zijn. En hij maakt van de gelegenheid gebruik (dat is tenslotte het doel van dit programma) om het standpunt van het VBO over het onderwerp uiteen te zetten:

“Als je bedrijfswagens afschaft, moet je 500 tot 700 euro per maand anders verdelen onder de mensen die ervan profiteren. Dat is een enorme operatie. Bovendien gebeurt de vergroening van ons wagenpark hoofdzakelijk met bedrijfswagens. Daar moeten we ook rekening mee houden.”

“Ik ben er meer voorstander van om dit alles te integreren in een mobiliteitsbudget. De een heeft een auto van de zaak, de ander neemt de trein of de fiets. Dat is een veel interessantere aanpak dan een groep mensen aan te pakken om iets van hen af te nemen en daarbij ecologie en andere doelstellingen te vergeten. Want dit is vaak tegenstrijdig in het debat over bedrijfswagens, dat veel breder is dan voor of tegen bedrijfswagens zijn. We hebben een debat nodig over mobiliteit als geheel.”

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine