België vierde beste EV-land, aldus Ayvens

2024 EV9 GT-Line

In de wereldwijde rangschikking van Ayvens (de nieuwe naam voor de fusie van leasemaatschappijen LeasePlan en ALD Automotive), die de voorbereiding van landen op elektrisch rijden beoordeelt, prijkt België trots op de vierde plaats. Deze positie is het resultaat van aanzienlijke vooruitgang op het gebied van laadinfrastructuur, duurzaam opgewekte energie en overheidsincentives.

EV Maturity Scoring in de jaarlijkse Mobility Guide

De jaarlijkse Mobility Guide van Ayvens maakt gebruik van de EV Maturity Scoring, die al enkele jaren een cruciale rol speelt. Door een uitgebreide lijst van criteria, waaronder de adoptiegraad van elektrische en hybride voertuigen, de laadinfrastructuur, de beschikbaarheid van elektrische modellen en overheidssteun, wordt bepaald hoe goed een land is voorbereid op elektrisch rijden.

Uit het rapport blijkt dat veel landen nog in de beginfase van deze transitie verkeren. De meest ontwikkelde landen op dit gebied zijn Noorwegen, Oostenrijk, Nederland, en, opmerkelijk genoeg, België.

België’s sterke kaarten voor de toekomst

De sterke positie van België op het gebied van EV-maturiteit kan niet alleen worden toegeschreven aan het aantal elektrische voertuigen op de weg. Hoewel slechts 2% van de Belgische wagens volledig elektrisch is, 2% hybride, en nog eens 3% plug-in hybride, ligt dit in lijn met het Europese gemiddelde. Het is dan ook op diverse andere gebieden dat ons land de meeste punten scoorde, voornamelijk de snelheid van onze elektrificatie. Tussen 2021 en 2022 steeg het aantal in gebruik genomen volledig elektrische voertuigen met maar liefst 72%.

Laadinfrastructuur en overheidssteun

Ook op het gebied van laadinfrastructuur versnelt België. Het aantal oplaadpunten per 100 km steeg van 6 in 2022 naar 10, en er zijn nu 122 publieke laadstations per 100.000 Belgen, vergeleken met 73 vorig jaar. Bovendien wordt 34% van het Belgische stroomnetwerk voor laadpalen gevoed door hernieuwbare energie.

En dan is er nog het financiële plaatje. De total cost of ownership van een elektrische auto, inclusief aankoop, verbruik en andere kosten, bedraagt in België slechts 0,36 euro per kilometer, tegenover 0,41 euro per kilometer voor een brandstofauto. Dit maakt duidelijk dat elektrische voertuigen op lange termijn kostenefficiënter zijn.

Overheidsincentives en LEZ

België scoort ook goed op het gebied van overheidsincentives voor elektrische voertuigen. Er geldt nog steeds een fiscale aftrekbaarheid van 100%, inschrijvingsgeld is beperkt in Brussel en Wallonië en gratis in Vlaanderen. Bovendien zijn er belastingvoordelen voor eigen laadinfrastructuur. De Lage-Emissiezones in Brussel, Antwerpen en Gent dragen eveneens bij aan de positieve rangschikking van België.

Kortom, België heeft zich stevig gepositioneerd als een van de wereldleiders in de voorbereiding op elektrisch rijden, met veelbelovende kaarten voor een duurzame en elektrische toekomst op de weg.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine