Belgische dealers : de grote uitverkoop?

Het Belgische landschap van concessiehouders en dealers is de afgelopen jaren grondig veranderd. Steeds meer grote groepen beheersen het landschap en overnames – ook door buitenlandse groepen – zijn schering en inslag. Is de grote uitverkoop aan de gang? We vroegen het aan twee grote spelers. René Denayer (Fidenco) en Eric Berkhof (Van Mossel Groep) tekenden present voor een boeiend dubbelinterview!

Tien jaar achterstand in distributie?

Fidenco is één van de grote traditionele dealergroepen die in België nog overblijven. Hoe kijken zij naar die schaalvergroting en de buitenlandse overnemers?

René Denayer, : “België heeft minstens 10 jaar achterstand op zijn buurlanden wat betreft distributie en zeker op Nederland. Daar is die schaalvergroting al veel langer een feit terwijl in België te lang de kerktorenpolitiek heerste met concessies in ieder dorp. Het is pas de afgelopen jaren dat je bij ons een stroomversnelling ziet. En nu gaan die – vooral buitenlandse – overnames aan een hels tempo.

René Denayer

Eric Berkhof is het daar deels mee eens: “De Belgische distributiesector doet het qua rendement beter dan Nederland. Kijk je naar een toekomstvisie en hoe die te realiseren binnen pakweg vijf jaar, dan moet België wel een inhaalbeweging maken. In België zijn er veel varianten op de klassieke concessies die de klant bedienen: agenten, wederverkopers, … Dat kan nog omdat jullie een grote automarkt hebben: 530.000 nieuw verkochte wagens per jaar voor 11 miljoen inwoners. In Nederland zijn dat er 420.000 voor 17 miljoen inwoners. Dan is er toch echt iets scheef. En dat heeft alles te maken met de verschillende fiscale regimes. Maar op termijn kan de versnippering op de Belgische markt niet blijven bestaan en zal men toch in lijn moeten komen met de schaalvergroting die we zien in alle andere grote Europese landen.”

Flat Market, maar …

René Denayer erkent dat we een grote markt hebben in België maar plaatst toch ook enkele kanttekeningen: “Het is wat wij een flat market noemen, stabiel door de jaren heen. Door het spel van de in- en uitschrijvingen mogen die cijfers wel wat gerelativeerd worden. Ik vrees echter dat we vanaf 1 januari een daling zullen zien omwille van verschillende redenen. Brexit zal een weerslag hebben op heel de economie. Dieselgate zal blijven zorgen voor twijfel bij de consument. De Chinese markt heeft de afgelopen twee jaar een gigantische inkrimping gekend wat wereldwijd in de automobielsector het rendement onder druk zet. En dan is er nog WLTP en de nieuwe limiet van 95 gr CO2. Fabrikanten zullen bepaalde modellen niet meer bouwen omdat het financieel niet interessant is.

Eric Berkhof treedt zijn collega bij over de macro-economische factoren. Hij ziet vooral problemen voor de kleinere merken: “Heb je pech en je gamma is niet WLTP-opportuun, dan heb je wel een probleem. Bij Van Mossel Groep hebben wij 23 merken, als er een paar het moeilijk  krijgen kan je dat nog wel opvangen met de andere. In dat opzicht begint schaalgrootte binnen de huidige context wel degelijk een belangrijke rol te spelen. Je voelt ook die angst in de markt. Daarom staat in Nederland zowat alles te koop. In België is die trend nog niet volledig doorgezet omdat het rendement nog hoger ligt. Maar ook dat zal niet blijven duren. Schaalgrootte is de toekomst. Dat geeft je ook een basis om efficiënter te werken en kosten te besparen.”

René Denayer: “Als distributiesector zitten wij in wat ik een hamburgersituatie noem. Bovenaan heb je fabrikant/invoerder die voortdurend investeringen vraagt aan concessiehouders. Doe je dit niet, dan zie je de al kleine marge van 1% nog meer dalen. En onderaan heb je de consument die nog nooit zoveel keuze gehad heeft – er zijn liefst 34 merken op de markt vandaag ! – maar die uiteindelijk niet meer weet welke motorisatie hij moet kiezen. Dat is geen gemakkelijke situatie voor grote groepen zoals de onze maar voor de kleine concessies is dat nog veel moeiljker.”

Eric Berkhof

Overnames: het hoe en waarom

Van Mossel Groep is op het overnamepad in België maar wat is de motivatie bij de verkopers? En moet je er snel bij zijn? Want er zijn andere kapers op de kust, onder andere het Zweedse Hedin dat verschillende Mercedes-concessies gekocht heeft en het Franse Car Avenue.

Eric Berkhof: “De afgelopen 10 jaar hebben wij alles wat slecht draaide in Nederland opgekocht. Omdat er een faling was of geen opvolging. We hebben die bedrijven gesaneerd tot ze weer winstgevend waren. In België is de insteek enigszins anders want hier kopen wij gezonde bedrijven. Wat wel een constante is: het gebrek aan opvolging en dan kiezen de meeste eieren voor hun geld. Of je er snel moet bij zijn: niet echt want ik denk dat ik altijd het meest betaal en dan ga je altijd vooraan staan(lacht). Alle gekheid op een stokje: de invoerders weten maar al te goed met wie ze in zee willen gaan.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!