Op 11 januari kroonde Ford AB Automotive zich tot FLEET Dealer of the Year. Hoewel de concessie al meerdere keren genomineerd was voor de hoofdprijs, kwam de eindoverwinning toch als een verrassing voor immer gedreven General Manager Benjamin Abeloos. FLEET.be zat met hem samen om het geheim te ontdekken achter de overwinning van de Forddealer.
FLEET.be: Kwam de overwinning als een verrassing?
Benjamin Abeloos: “Ja toch wel. We kregen op voorhand wel het telefoontje dat we op het podium verwacht werden, maar op dat moment dacht ik dat we tot beste Forddealer verkozen waren, een titel die we de laatste vijf jaar vier keer wisten te winnen. Wanneer ik plots tussen de genomineerden voor de hoofdprijs stond, was ik toch wel even zenuwachtig. We stonden ook niet tegenover de minste tegenstanders. Met BMW, Audi en Volvo waren toch enkele straffe merken genomineerd die het zeer goed doen in de fleet, daar waar Ford niet altijd wordt geassocieerd met de wagenparken. Maar net dat maakt het nog mooier.”
Wat was volgens jou de sleutel tot de overwinning?
“We proberen de best mogelijke dienstverlening te bieden. We hebben bijvoorbeeld een speciaal Delivery Center dat alleen maar voor leveringen gebruikt wordt.”
“Daarnaast proberen we voor onze klanten altijd naar een oplossing te zoeken. Het zijn moeilijke tijden in de automobielwereld, er kunnen altijd dingen fout gaan. De halfgeleidercrisis die we net achter de rug hebben is daar een goed voorbeeld van. Je woord houden, dicht bij de klant blijven en altijd naar een oplossing zoeken zijn kwaliteiten die dan des te meer geapprecieerd worden. Ook met de leasingmaatschappijen proberen we trouwens die korte communicatielijnen te behouden”
“Tot slot durven we zeer zelfkritisch te zijn. Misschien soms wel een beetje té zelfkritisch. We hebben al meerdere keren onze interne werking onder de loep genomen om deze te verbeteren. Maar met resultaat, zo blijkt”
Wordt het moeilijker als kleine concessiehouder tegen de steeds groter wordende, vaak buitenlandse dealergroepen?
“Die dealergroepen zijn er nu eenmaal en ze gaan de concurrentie aan. Dat is duidelijk. Wij proberen het verschil te maken door focus op kwaliteit. En dan is ervaring een belangrijke troef. Mijn vader heeft met zijn 40 jaar ervaring het pad geëffend en ik ben ondertussen ook al meer dan 10 jaar actief in de auto-retailbusiness. Hetzelfde geldt voor tal van onze medewerkers. Ervaring betekent trouwens niet dat we teren op onze reputatie uit het verleden. In tegendeel, deze sector is constant in beweging. Het product is de afgelopen jaren sterk veranderd door bijvoorbeeld elektrificatie. Maar ook de klanten hebben andere eisen en verwachtingen dan pakweg 10 jaar geleden. Doordat wij zo dicht bij de klant staan, kunnen wij daar zeer goed op inspelen. De fleetklanten zijn daar een mooi voorbeeld van. Wagenparkbeheerders en fleetowners hebben meer dan ooit nood aan begeleiding. Fiscaliteit, de opkomst van mobiliteitsbudgetten en cafetariaplannen én vooral de elektrificatie van het park zorgen ervoor dat de job complexer is dan ooit. Wij willen onze klanten ontzorgen door antwoorden te geven via onze ervaren medewerkers.”
Wat betekent deze titel voor jullie?
“Het is de prachtige start van een belangrijk jaar. Ford heeft heel wat lanceringen gepland, van de Transit en Tourneo Custom – met verbrandingsmotoren én elektrisch – bij de LCV’s tot de nieuwe Explorer, de Kuga Facelift en de nieuwe Puma die eveneens in elektrische vorm komt bij de personenwagens. En dan heb ik nog niet alle primeurs opgenoemd. Deze prestigieuze prijs genereert alvast heel wat momentum voor ons om er een echt fleetjaar van te maken. Hopelijk met Bart Van Rossen volgend jaar als FLEET Manager of the Year, dat zou mooi zijn. Als AB Automotive zijn we er om voor hem het het pad te effenen. Want Bart heeft al meerdere keren aangegeven dat de concessiehouder een essentiële rol speelt in de fleetpolitiek van ons merk. We zijn er dus om hem en onze fleetklanten ten volle te ondersteunen.”
#Fleet Dealers