Blade Battery: de gamechanger

Bij de doorbraak van elektrische voertuigen spelen de batterijen een essentiële rol. Wie op dat vlak het snelst innoveert, heeft een belangrijk strategisch maar ook commercieel voordeel. Zeker als die innovatie de, brandveiligheid, de levensduur en de ecologische voetafdruk ten goede komen. De Blade Battery van BYD (kort voor Build Your Dreams) vinkt alle vakjes af …

BYD Auto is nieuw op de Belgische markt met succesvolle modellen zoals de Atto 3 (een compacte SUV en ook de VAB EV Gezinswagen van het Jaar), de Han (een sportieve berline) en de Tang (een grote SUV met plaats voor 7). Nieuw op de markt bij ons, maar het bedrijf heeft wel een stamboom om U tegen te zeggen. Het bestaat immers bijna drie decennia en is vandaag reeds de grootste constructeur ter wereld van geëlektrificeerde voertuigen. Verrassend! In die tijd hebben ze een grote expertise opgebouwd – niet alleen in het bouwen van elektrische voertuigen – maar ook in batterijtechnologie. Met de Blade Battery hebben ze technologie in huis die wel  eens een echte gamechanger zou kunnen worden. Hier is waarom …

Lithium-Ijzerfosfaat en zijn voordelen

NMC (Nikkel-Mangaan-Kobalt) batterijen zijn nog steeds het meest voorkomende type in hedendaagse EV’s. De Blade Battery gebruikt echter een andere compositie: LFP (Lithium-Ijzerfosfaat). Deze grondstof, heeft verschillende gunstige eigenschappen, zoals langzame warmtegeneratie, lage warmteafgifte en geen zuurstofafgifte. De cellen hebben een unieke platte rechthoekige vorm te vergelijken met een lineaal, en zijn dwars ingebouwd in een licht frame.

De veiligste batterij ter wereld

De spijkertest wordt beschouwd als een van de meest rigoureuze manieren om de thermische instabiliteit van batterijen te testen. Het doel is om een ​​interne kortsluiting van de batterij te simuleren, veroorzaakt door externe scherpe metalen voorwerpen die de batterij tijdens een ernstig verkeersongeval doordringen. De Blade Battery slaagde voor de spijkertest zonder rook of vuur te veroorzaken. De oppervlaktetemperatuur bereikte slechts 30 tot 60°C. Het is daarmee de veiligste batterij ter wereld. Ter vergelijking: wanneer een NMC batterij ontvlamt, kunnen de temperaturen oplopen tot 600 graden celsius! Bij verdere tests werd de Blade Battery onderworpen aan een 300º C-oventest en een 260%-overlaadtest, waarbij geen van beide resulteerde in brand of een explosieve reactie. De Blade Battery is daarmee verregaand superieur aan de NMC batterijen.

Meer laadcycli, duurzamer en compacter

De ruimtebenutting van de Blade Battery is met meer dan 50% toegenomen in vergelijking met traditionele NMC batterijpaketten, wat zorgt voor meer ruimte voor passagiers en bagage. Daarnaast heeft de Blade Battery een langere levensduur met meer dan 3.000 laad- en ontlaadcycli. Omdat er geen kobalt gebruikt wordt, is het ook een duurzamere optie.

De feiten spreken voor zich: dit is wel degelijk baanbrekende batterijtechnologie die BYD een flinke voorsprong geven in het EV-segment. Onzichtbaar voor het oog, maar onderhuids een echte revolutie.

Kortom, de BYD Blade Battery biedt een indrukwekkende combinatie van verbeterde veiligheid, geoptimaliseerde sterkte en een langere levensduur. Dit maakt het een ideale keuze voor een breed scala aan toepassingen in de industrie en het dagelijks leven. Zo is BYD ook een grote speler in thuisbatterijen en zonnepanelen.

Alle modellen van BYD zijn uitgerust met deze Blade batterijen. Ontdek ze bij:

  • BYD Brussel
  • BYD Antwerpen
  • BYD Gent (vanaf mei)

Of hier: https://www.bydauto.be/

BYD wordt in België en Luxemburg verdeeld door Inchcape, een sterke en betrouwbare speler en ook invoerder van Toyota en Lexus.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine