Brusselse kilometerheffing niet in strijd met de Europese wetgeving

SmartMove, het project voor intelligente kilometerheffing in Brussel, is niet afgewezen door het DG Move van de Europese Commissie, dat door de Brusselse regering is geraadpleegd naar aanleiding van protesten uit Vlaanderen en Wallonië. We zullen moeten afwachten wat de Raad van State hierover te zeggen heeft.

De Brusselse uitvoerende macht wilde daarom weten of SmartMove – het Brusselse project voor een slimme-kilometerbelasting – volgens DG Move van de Europese Commissie discriminerend is voor burgers uit andere lidstaten.

Deze vraag was zinvol in het licht van een arrest van het Europees Hof van Justitie van 2019 waarbij de Duitse kilometerheffing ongedaan werd gemaakt. Duitse automobilisten konden de volledige kosten van de heffing aftrekken van hun wegenbelasting, terwijl andere Europeanen de volle prijs moesten betalen.

error

In Brussel zullen de verkeersbelasting en de registratiebelasting worden afgeschaft voor de inwoners van de hoofdstad, maar het bedrag van de toekomstige kilometerheffing komt niet overeen met het bedrag dat momenteel via de twee bestaande belastingen wordt betaald.

DG Move is daarom van mening dat het Brusselse project geen discriminatie van andere nationaliteiten inhoudt. Zij blijft echter voorzichtig en wijst erop dat alleen het Hof van Justitie van de Europese Unie bevoegd is om het EU-recht op autoritaire wijze uit te leggen.

De Raad van State moet nu nagaan of het SmartMove-project discriminerend is voor Vlamingen en Walen, die belastingen moeten blijven betalen in hun respectieve gewesten en de Brusselse kilometerheffing moeten blijven betalen.

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine