Hoeveel gaat de Brusselse stadstol u kosten in 2022?

Dat een kilometerheffing – ondertussen heeft iedereen het over een stadstol – in Brussel er zat aan te komen, wisten we al. Maar ook binnen de meerderheid van de Brusselse regering was er nog discussie over de juiste modaliteiten. Die lijken nu opgelost, want de kilometerheffing is zonet goedgekeurd door de Brusselse regering. De stadstol in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest komt er in 2022. Het objectief is om tegen 2030 het individueel autogebruik met 25% terug te dringen.

Hoeveel gaat dat kosten?

In de eerste plaats worden voor de Brusselaars zowel de verkeersbelasting als belasting op inverkeerstelling (BIV) afgeschaft, zowel voor auto’s als voor bestelwagens. Het BIV zal echter nog steeds van toepassing zijn op voertuigen met een fiscale pk van 15 of meer (worden beschouwd als luxeauto’s).

Niet-Brusselaars zullen kunnen kiezen voor een dagpas die 6 euro kost. Voor wie 200 of 250 dagen per jaar naar Brussel rijdt, zal dat een gepeperde rekening zijn.

Momenteel is het Brussels Gewest van plan om een basistarief per dag in te voeren, waaraan een kilometertarief zal worden toegevoegd dat zal variëren naar gelang van de tijdsduur. Van 7 tot 10 uur en van 1 tot 19 uur zijn de piekuren. Van 10.00 uur tot 15.00 uur zijn de daluren.

Concreet gaat het om een toeslag van 2 euro voor de piekuren en 1 euro voor de daluren. Dit bedrag zal moeten worden vermenigvuldigd met een factor die varieert van 0 tot 6, afhankelijk de fiscale pk.

Tot 7 fiscale pk  moet er geen basistarief betaald worden. Vanaf 20 fiscale pk wordt het basistarief met 6 vermenigvuldigd.

Het tarief per kilometer is vastgesteld op 0,20 euro/km in de piekuren en 0,08 euro/km in de daluren.

Volgens onze prognoses zal het gebruik van een auto met maximaal 7 fiscale pk’s voor 20 km op piekmomenten (en dit voor 200 werkdagen per jaar) 800 euro per jaar kosten. Als we daar nog eens 20 km bij optellen in dalperiodes, loopt de rekening op tot 1.120 euro per jaar.

Nog een simulatie met een auto van 11 fiscale pk, voor 20 km in de piekuren en 200 dagen per jaar: 1.200 euro. Voeg daar nog eens 20 km aan toe in daluren, en de rekening loopt op tot 1.520 euro.

Het gebruik van de Brusselse wegen is ‘s avonds (na 19.00 uur) en in het weekend gratis. Dat is zowat de enige toegift.

De eerste tests zullen in 2021 worden uitgevoerd met het oog op de lancering in de loop van 2022.

Overleg achteraf

De Brusselse regering zegt nu ook in overleg te willen gaan met de andere regio’s. Dat wordt alvast een pittige discussie. Want toen de plannen van de Brusselse regering eerder dit jaar bekend raakten, kwam er meteen striemende kritiek uit zowel Vlaanderen als Wallonië.

Beide regio’s hekelen het feit dat deze nieuwe belasting bovenop de taksen van de andere gewesten komt. Pendelt u vanuit Vlaanderen of Wallonië naar Brussel, dan betaalt u nog altijd de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting. Brusselaars kunnen rekenen op een compensatie in de de vorm van een afschaffing van de BIV en de wegenbelasting. Maar voor pendelaars van buiten Brussel is er geen compensatie.

Ook verschillende sectorfederaties lieten hun ongenoegen al blijken, ook zij vrezen dat de pendelaars de belangrijkste slachtoffers worden van deze dubbele taks.

Touring: “BadMove”

Woordvoerder van mobiliteitsorganisatie Touring, Danny Smagghe reageerde met een woordspeling: “We zijn geen voorstander van een stadstol die eenzijdig wordt ingevoerd. We geven de voorkeur aan een algemeen systeem voor heel België op basis van een intelligente kilometerheffing.” Smagghe spreekt van een “bad move” in plaats van een “smart move”, verwijzend naar de naam van de kilometerheffing. “Nu worden andere gewesten het mes op de keel gezet door direct met een voorstel en tarieven te komen.”

Rechtszaken eerder dan overleg

Hoe dan ook, lijkt dit overleg na de feiten nu reeds een maat voor niets. Brussels Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) wijst erop dat de uitrol in het regeerakkoord staat, en dat een akkoord met de gewesten niet noodzakelijk is.

Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft in het verleden al met rechtszaken gedreigd als Brussel de heffing eenzijdig zou invoeren. Vandaag zegt ze ‘akte te nemen’ van de Brusselse beslissing.

Waals minister van begroting Jean-Luc Crucke (MR) stelde in het verleden al dat hij er niet voor terugdeinst om Waalse instellingen uit Brussel te doen vertrekken wanneer Brussel eenzijdig deze stadstol invoert. Ook bij de oppositie klinkt de kritiek luid. “Brussel is uiteraard niet op zoek naar een mobiliteitsoplossing, maar naar nieuwe belastinginkomsten”, zei Julien Matagne van CDH.

Wellicht wordt het dus eerder een juridische strijd dan overleg, waarbij zonder twijfel het argument van de dubbele belasting naar boven zal komen.

De auto bannen uit Brussel

Met de invoering van een stadstol gaat Brussel onverstoorbaar verder met een politiek die de auto zoveel mogelijk uit de stad wil bannen. Getuige ook de algemene invoering van een zone 30 km/u op het hele Brusselse grondgebied, behalve enkel grote verkeersassen.

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine