Flexibele verloning: fiets haalt bedrijfswagen in, volgens Acerta

Steeds meer werknemers kiezen sinds corona voor extralegale voordelen die helemaal telewerkproof zijn. Zo zijn een tweede beeldscherm, een bureaustoel of andere toebehoren voor de thuiswerkplek nu 31% populairder dan in 2020.  Ook 32 % meer werknemers kiezen via een cafetariaplan voor een fiets. Extra vakantiedagen zijn bovendien ook opnieuw meer in trek: 24 % meer werknemers nemen dit jaar extra verlofdagen in hun flexibel verloningspakket op in vergelijking met vorig jaar. Dat alles blijkt uit een analyse door hr‑dienstverlener Acerta van de gegevens van 9.000 werknemers met een cafetariaplan.

Multimedia 31 % populairder in cafetariaplan door corona

Flexibele verloning en cafetariaplannen, waarbij werknemers zelf een deel van hun loonpakket kunnen samenstellen, zitten al jaren in de lift. De coronacrisis zorgt weliswaar voor een aantal opmerkelijke nieuwe trends in de keuzes die werknemers binnen zo’n cafetariaplan maken, zo blijkt uit de analyse van Acerta. De hr-dienstverlener vergeleek de extralegale voordelen van 9.000 werknemers met een cafetariaplan in 2021 met die van 2020.

Een eerste opvallende vaststelling: het segment ‘Multimedia’, waarbinnen ook de uitrusting van de (thuis)werkplek valt, is er sterk op vooruitgegaan. In vergelijking met vorig jaar, kiezen nu 30,5 % meer werknemers voordelen zoals een pc, tweede scherm, ergonomische bureaustoel, enzovoort.

Ellen Roelants, manager organisation & reward Acerta Consult: “Doordat thuiswerk het laatste jaar zoveel belangrijker is geworden en iedereen beseft dat thuiswerk een blijver is, nemen mensen geen genoegen meer met een ‘reservewerkplek’ ergens in een achterkamertje in hun huis. Ze willen een werkplek met alles erop en eraan: een extra klavier, tweede scherm, directe internetaansluiting, printer, scanner enz. De uitrusting van de thuiswerkplek gaat bovendien verder dan enkel het multimedia-aspect. Een ergonomische bureaustoel, een flexdesk waarachter je kan zitten of rechtopstaan, noem maar op. En waarom ook geen koffiemachine bijvoorbeeld.

Opties cafetariaplan en hun populariteit (bron: Acerta)

Fiets haalt auto in

Ook het segment van de mobiliteitsoplossingen blijft populair in cafetariaplannen. Zo’n 17 % van de werknemers kiest voor een bedrijfsfiets of -wagen. De auto blijft voor veel mensen belangrijk, maar verliest toch wat van zijn pluimen (-40,4 % tegenover 2020). De fiets daarentegen kent een stevige groei ten opzichte van vorig jaar: +31,9 %. Toch moet er nog een kanttekening bij dat succes geplaatst worden: in totaal kiest (nog maar) 5,3 % van de werknemers voor een leasefiets via de werkgever.

Ellen Roelants: “Fietsfabrikanten en fietsleveranciers konden de laatste maanden de vraag nauwelijks volgen: we zijn met z’n allen beginnen fietsen. Sinds corona wordt de fiets ook meer ingezet in het woon-werkverkeer en dat zal ook na de pandemie het geval blijven. Meer en meer mensen leasen een fiets van het werk, maar het potentieel blijft nog erg groot. Of deze trend ook betekent dat de auto vanaf nu almaar minder populair wordt, is nog de vraag. Het zou ook kunnen dat mensen de keuze voor een auto hebben uitgesteld, bijvoorbeeld door het thuiswerk of doordat dealers enkel op afspraak of zelfs niet konden openblijven.

Vakantie meer populair dan cash

Het kan ook interessant zijn voor medewerkers om via hun cafetariaplan extra vakantiedagen te kopen. Zo’n 14 % van de werknemers doet dat ook, een stijging van 23,7 % tegenover vorig jaar. Cash verloning (13,4 %), bijvoorbeeld in de vorm van warrants, blijft ook populair binnen cafetariaplannen, maar moet voor het eerst vakantiedagen boven zich dulden in de lijst met meest populaire voordelen. 

Tot slot blijft ook de derde pensioenpijler, het pensioensparen, in trek. Meer dan één op de vijf (22,1 %) werknemers spaart voor zijn pensioen via het cafetariaplan, dat is weliswaar een lichte daling ten opzichte van 2020 (-4 %).

Ellen Roelants: “Corona heeft duidelijk gemaakt dat de behoeften van werknemers om hun loon anders in te vullen heel individueel zijn. Als scholen afstandsonderwijs organiseren, is het logisch dat sommige ouders meer vakantie wensen. Als reizen niet mag, is het begrijpelijk dat vakantie voor sommige mensen veel minder aantrekkelijk wordt. Dat is ook vorig jaar gebleken, maar nu zien we dat extra vakantiedagen terug meer in trek zijn. De werkgever die met zijn systeem van cafetariaplan het beste aansluit bij de wensen van de medewerkers, haalt het meeste uit dat systeem en dat kost niemand iets extra.

#Fleet Management #Mobiliteit

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending