De CO2-uitstoot stijgt, maar hoeveel?

Het veranderde keuzegedrag van de Belgische automobilisten wat betreft de motorisatie zette zich ook in het eerste trimester van 2019 door. Terwijl de dieselmotor eind 2011 nog een marktaandeel van meer dan 75 procent had bij de nieuwe wagens, ligt dat aandeel vandaag de dag onder de symbolische grens van de 30 procent in ons land. Vooral benzine profiteert hiervan, blijkt uit de trends van de Belgische automarkt, die FEBIAC communiceerde.

De algemene vermindering van de populariteit van de diesel heeft wel gevolgen op de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven wagens in België.

Omdat een dieselmotor in verhouding minder CO2-uitstoot dan een vergelijkbare benzinemotor, is de achteruitgang van het aantal ingeschreven dieselauto’s de voornaamste oorzaak van het feit dat de gemiddelde daling van de CO2-emissies die de Belgische autosector tot nu toe elk jaar kon voorleggen, is afgelopen.

Terwijl de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s zich tussen 2016 en 2017 stabiliseerde op 115,8 g/km, is hij in 2018 opnieuw gestegen tot 119 g/km en in het eerste kwartaal van 2019 zelfs tot 123 g/km.

Ter herinnering: deze gemiddelde uitstoot bedroeg 186 g/km in 1995, 167 g/km in 2000 en 135 g/km in 2010.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto