“De bedrijfswagen brengt ernstige schade toe aan ons gezondheidssysteem”: een campagne gefinancierd door de overheid

De PAC (Présence et Action Culturelles), dat zichzelf definieert als “een permanente en populaire educatieve ecosocialistische beweging heeft een campagne opgestart tegen de bedrijfswagen: “De bedrijfswagen brengt ernstige schade toe aan ons gezondheidssysteem”. Deze campagne wordt ondersteund door een website stop-voiture-salaire.be (vrij vertaald: halt aan de salariswagen). Iedereen is vrij om zijn mening te verkondigen. Maar dat deze campagne, die flirt met populisme, indirect gefinancierd wordt door de overheid, doet toch wenkbrauwen fronsen.

De linkse beweging PAC (Présence et Action Culturelles) heeft een openlijke anti-bedrijfswagen campagne gelanceerd, “symbolisch voor de ongewenste effecten van het kapitalisme”.

De auto van de “blanke man”

Deze “eco-socialisten” voeren vier redenen aan om het bedrijfswagenregime te beëindigen. Hou u vast:

  1. De schade aan de sociale zekerheid: op basis van cijfers van de FGTB-vakbond schat de PAC het verlies aan inkomsten voor de sociale zekerheid op één miljard euro. “Een miljard euro komt overeen met ongeveer 13.171 verpleegkundigen voor de gezondheidszorg”, staat er te lezen
  2. Verslechtering van de solidariteit: “Het is de ‘blanke’, welgestelde man, die in de welgestelde buitenwijken woont, die de eerste begunstigde is van de salariswagen”.
  3. Schade aan het milieu: “Aan de ene kant kondigen we een milieubeleid aan dat vervuilend gedrag wil belasten, en aan de andere kant houden we een systeem in stand dat automobilisten in staat stelt om “voor niets” te rijden en dus nog meer te vervuilen”.
  4. Negatieve gevolgen voor onze culturele representatie: De salariswagen is ook een cultureel symbool. Een beroemde uitspraak van een adverteerder, “als je op je 50ste geen Rolex hebt, heb je je leven gemist”, zouden we vandaag kunnen zeggen, “wie op zijn 35ste geen bedrijfsauto rijdt, heeft duidelijk een van de voordelen van het bestaan gemist”.

Daar vinden we het verband tussen de PAC (waar de C staat voor Cultureel) en deze campagne: het beroemde culturele symbool van succes.

“Een miljard euro komt overeen met ongeveer 13.171 verpleegkundigen voor de gezondheidszorg”

Kortom, deze groep wil een einde maken aan het fiscale regime voor bedrijfsauto’s en tankkaarten. Free speech in dit land …

Publieke financiering

…. tot je op de website leest dat het PAC financieel wordt gesteund door de Federation Wallonië-Bruxelles, Wallonië, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, het W.B.I. ((Wallonie-Bruxelles International), de Europese Unie (via het Europees Sociaal Fonds), de provincies en de Nationale Loterij. Vrijwel alle overheidsniveaus zijn dan ook betrokken bij deze organisatie.

En met dit overheidsgeld gaat deze groepering volledig buiten het kader van haar “culturele” doelstelling. Daarbij worden ongenuanceerde argumenten (cijfers) herkauwd die men niet anders dan populistisch en eenzijdig kan noemen.

Het roept de vraag op: zou de groene beweging, die steeds meer verankerd is in het hart van (Belgische) instellingen, ook dienen als publiek mecenas om haar slogans en ideeën uit te dragen?

Een beweging – of die nu sociaal, cultureel of van eender welke origine is … – en de bedrijfswagen wil verdedigen … zou die ook op overheidsgeld kunnen rekenen om haar mening te verkondigen? Misschien moet een initiatief als “Blijf van mijn bedrijfswagen” eens polsen of er nog wat geld over is voor objectieve argumenten na deze door de overheid gesponsorde haatcampagne …

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine