Nu de coronacrisis stilaan geluwt is in China, kijkt de automobielwereld met argusogen naar het gedrag en de tendensen van de lokale automarkt. In april keerde het vertrouwen terug, in mei was er minder reden tot optimisme.
In april werden in China meer dan twee miljoen nieuwe voertuigen verkocht, een stijging van 4,4%. Hoe licht deze stijging ook was, het werd gezien als een goed voorteken.
Maar in mei was de Chinese Vereniging van Automobielfabrikanten (CAAM, het equivalent van Febiac in China) minder aan het feest. Terwijl er meer dan 1,1 miljoen voertuigen werden geproduceerd – een stijging van 17% – daalde de verkoop in de eerste twintig dagen opnieuw met ongeveer 2,5% (971.000 nieuwe voertuigen). En dit ondanks (zeer) agressieve aanbiedingen en kortingen van vele fabrikanten.
De CAAM voorspelt daarom een marktdaling van ten minste 15% in 2020, rekening houdend met het feit dat de daling in het eerste kwartaal 31% bedroeg.
#Auto