SD Worx analyseerde de loongegevens van meer dan een miljoen werknemers in de privésector, op basis van de meest recente cijfers van eind december 2023, en heeft zo inzichten over bedrijfswagens van meer dan 175.000 loontrekkenden in de privésector. Dit laat toe de nieuw ingebruiknames van de laatste vijf jaar te vergelijken naar het type voertuig. Zo concludeerde het bedrijf alvast dat bedrijven minder snel een bedrijfswagen geven. Maar er zat nog interessante info in het onderzoek van SD Worx.
Zo maakte SD Worx een opsplitsing tussen louter “salariswagens”, auto’s die als deel van de verloning worden gegeven, en “functiewagens”, auto’s die gewoon nodig zijn voor werknemers om hun beroep uit te oefenen.
Gemiddeld gaat het in de helft van de gevallen om een functiewagen, de andere helft zijn salariswagens, stelt SD Worx vast op basis van een bevraging bij meer dan 1000 Belgische werknemers. Deze opdeling is interessant, omdat hierover weinig gegevens bestaan. Toch is het belangrijk rekening te houden met dit onderscheid. Vanaf 30 jaar gaat het in meer dan een op twee gevallen om een functiewagen, nodig dus voor de job.
Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx: “Bedrijfswagens zien we vooral bij werknemers met kinderen en bij een voltijdse tewerkstelling. Het is geen voorrecht van een paar ‘happy few’. Bovendien hoort de wagen vaak bij een job met meer verantwoordelijkheid, met een link naar klanten: deze functiewagens kom je tegen in commerciële en technische jobs, in de bouw, maar evengoed in de thuisverpleging. Deze werknemers kunnen ook niet zomaar afstand doen van hun wagen en overstappen naar een alternatief.”
Bij de -25 jarigen gaat het relatief gezien iets meer om een salariswagen, als instrument om jongeren met specifieke talenten aan te trekken, zo blijkt uit de bevraging. In twee derde van de gevallen (66%) gaat het bij min 25-jarigen om een salariswagen.
#Fleet Management