De visie van Arval op een geslaagde energietransitie bij de vloten

Arval heeft een nieuwe white paper gepubliceerd die de toekomst van elektrische voertuigen behandelt.

In 2018 reed 95% van de geregistreerde personenwagens in Europa op een traditionele verbrandingsmotor. De komende vijf jaar zal deze trend duidelijk omkeren. Tegen 2025 zullen elektrische voertuigen bijna 50% van de markt vertegenwoordigen en tegen 2030 meer dan 70%. Deze overgang van benzine en diesel naar elektrisch zal even radicaal zijn als de afname van dieselwagens de laatste jaren. Er zijn dan ook verschillende goede redenen voor de overstap.

Arval stelt in haar white paper de vijf doorslaggevende factoren voor die de omschakeling van pure verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen versnellen.

1. De Europese wetgeving

De Europese wetgeving verplicht autofabrikanten om massaal te investeren in schonere technologie. Tegen 2021 dreigen er zware boetes als er niet wordt voldaan aan de doelstellingen om koolstofemissies in te dijken.

2. Duurdere verbrandingsmotoren

De kosten die komen kijken bij de wetgeving, jagen de prijzen van wagens met traditionele verbrandingsmotoren de hoogte in. Tegelijkertijd maakt dit de lagere batterijkosten en toenemende beschikbaarheid van elektrische voertuigen met batterij aantrekkelijker. In totaal bestaan er vandaag 100 modellen plug-in hybridevoertuigen, elektrische voertuigen met batterij en elektrische voertuigen. In 2021 zal dat toenemen tot 214 en in 2025 tot 325 modellen.

Renault ZOE

3. Elektrische voertuigen met batterij hebben nu een reële autonomie van meer dan 300 km tot zelfs 500 km

Dankzij het toenemende aantal laadstations en de verhoogde autonomie van de nieuwe elektrische voertuigen met batterijen, moet de consument zich niet langer zorgen maken dat hij niet op zijn bestemming geraakt. Dankzij publieke laadpalen, autodelen en/of oplossingen met vervangwagens kunnen gebruikers grotere afstanden rijden.

4. Reputatierisico’s

Reputatieproblemen met dieselvoertuigen en vooral met alleen traditionele verbrandingsmotoren zullen niet verdwijnen. En dus neemt de vraag naar elektrische voertuigen toe. Er worden steeds meer lage-emissiezones (LEZ) in steden ingevoerd waar dieselwagens of zelfs alle voertuigen met alleen een traditionele verbrandingsmotor niet meer welkom zullen zijn. Tegen 2025 zullen meerdere steden enkel nog puur elektrische wagens toelaten.

5. Fiscale maatregelen

In 24 van de 28 lidstaten van de Europese Unie zijn fiscale maatregelen gepland om de verkoop van elektrische voertuigen te stimuleren. Hoewel slechts 12 EU-leden bonussen of kooppremies aanbieden, kennen de meeste landen belastingverminderingen of -vrijstellingen voor elektrische wagens toe.

“In het kader van de klimaatverandering spelen we een actuele rol in de energietransitie. Daarom investeren we niet alleen in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maar helpen we onze klanten ook om elektrische voertuigen altijd als een reële optie te beschouwen wanneer die relevant is voor hun gebruik, de totale eigendomskosten en de tevredenheid van hun medewerkers”, zegt Shams-Dine El Mouden, Director Arval Consulting.

“Ons grootste engagement naar onze klanten toe is om hun flexibele oplossingen te bieden om hun mobiliteit te vergemakkelijken, met respect voor het milieu. Elektrische voertuigen maken integraal deel uit van de mobiliteitsoplossingen van Arval om aan deze behoefte te voldoen.”, besluit Alain Van Groenendael, Arval Chairman & CEO.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine