D’Ieteren Mobility Experience: merkendirecteurs VW, Skoda en Audi lichten tip van de sluier

Op 12 maart openden de deuren van de D’Ieteren Mobility Experience in Silo Brussels. Noem het gerust het eigen salon van D’Ieteren waar alle mobiliteitsoplossingen van de groep aan bod komen. We maakten van de gelegenheid gebruik om enkele van de merkendirecteurs te interviewen.

Emanuele Bolacchi – Audi: thuisleveringen als onderdeel van een premiumservice

Audi kende vorig jaar al een sterk jaar met forse groeicijfers, wat is de ambitie voor dit jaar?

EB: “We zijn het jaar alvast sterk begonnen met goed gevulde orderboeken. We zullen dus dit jaar zeker veel voertuigen afleveren bij de klanten. Bovendien presenteren we dit jaar ook heel wat nieuwigheden, te beginnen met de facelift van de Audi A3. Bovendien komt er ook een PHEV-versie bij die een elektrische autonomie zal hebben van meer dan 100 km. Toegegeven, die komt misschien wat laat voor de fleetmarkt, maar de fiscaliteit is nog redelijk gunstig. Zeker voor zelfstandigen, eenmanszaken en bedrijfsleiders met een zelfstandig statuut. Zij moeten immers geen CO2-bijdrage betalen. Eind deze maand verwachten we de full electric Q6 e-tron, een SUV die wordt gebouwd op het nieuwe PPE-platform. In tegenstelling tot de Audi e-tron GT is dit geen samenwerking met Porsche maar een eigen Audi-ontwikkeling. Met een WLTP-autonomie van 630 km en de 800 Volt architectuur wordt dit model zowel qua rijbereik als laadsnelheden een referentie in zijn segment. De e-tron GT die ik daarnet al aanhaalde wordt ook volledig vernieuwd met onder andere nieuwe batterijen en een versie van meer dan 1.000 pk. Vanaf deze zomer wordt de A5 gecommercialiseerd, wat de opvolger is van de A4 en niet veel later volgt de nieuwe Q5. Tenslotte komt dit jaar ook nog een zeer belangrijk model: de A6 e-tron, wat een full electric versie is. Volgens de meest recente info die we hebben, zou dat model er ook nog deze zomer komen. U ziet het: een serieus modellenoffensief waar we veel van verwachten!”

Waarom is Audi onlangs begonnen met levering van nieuwe voertuigen aan huis bij klanten?

EB:  “In de eerste plaats omdat we een premium merk zijn en dat willen we ook tonen in onze service. We willen ook tijd winnen voor klanten door het voertuig aan huis of op kantoor te leveren. We hebben daar al ervaring mee binnen de D’Ieteren groep bij onze andere merken, dus willen we het ook aanbieden om te zien of het aanslaat. We zijn er recent mee gestart en zullen binnen een paar maanden zien of er voldoende belangstelling is in de markt. Wij denken alvast van wel. Klanten informeren zich al veel via digitale kanalen bij de aankoop van een voertuig maar ze willen toch nog die real life experience bij de laatste stappen. En daar maakt de levering toch een belangrijk deel van uit. Het is bovendien zeer eenvoudig. Bij het offerteproces kan men online aanvinken of een levering aan huis gewenst is.”

Gert Van Leeuw – Volkswagen: schrijf de PHEV’s nog niet volledig af

2023 was een atypisch jaar met halverwege die nieuwe fiscale regelgeving rond PHEV’s. Wat was daarvan de impact bij Volkswagen?

GVL: “Juli tot december was een van de zwakste periodes die wij al gekend hebben qua verkoop. De eerste jaarhelft was wel nog goed omdat iedereen dan zijn bestellingen geplaatst heeft voor modellen met verbrandingsmotoren en PHEV’s. Battery Electric Vehicles kenden vorig jaar eerder een gestage dan een spectaculair groei. Voor dit jaar verwachten we daar veel meer van, mede omdat we toch enkele belangrijke nieuwe modellen kunnen aanbieden. “

Wat zijn uw verwachtingen voor 2024?

GVL: “Ik verwacht dat de B2B-markt dit jaar voor minstens 80% elektrisch zal worden. Maar we schrijven de PHEV’s zeker nog niet af. Het voordeel van onze nieuwe PHEV-modellen is hun elektrische autonomie van 100 km. Bij consequent laden, speelt dat ook een belangrijke rol in de TCO van een wagenpark. Fiscaliteit is een belangrijke factor bij de berekening van de TCO maar zeker niet de enige. Bovendien kan je ze ook snelladen, wat voor veel klanten toch een belangrijke factor is. Ook voor particulieren die nog niet volledig elektrisch willen gaan, blijven ze een interessante optie.”

De ID.3 en ID.7 staan ondertussen al in de showroom. Welke andere nieuwigheden mogen we nog verwachten dit jaar?

GVL: “Deze zomer komt de ID.7 Tourer nog, wat je een elektrische Passat zou kunnen noemen. De Tourer zal een autonomie van 700 km hebben en een grote kofferruimte. Breaks zijn nog steeds zeer populair in België en het aanbod van elektrische versies is niet groot. We zijn er dus zeker van dat dit in het fleetsegment een topper wordt. Andere nieuwigheden: de vernieuwde T-Cross, Passat en Tiguan, deze laatste ook als PHEV beschikbaar.”

Er is veel te doen geweest rond de Vlaamse EV-premie voor particulieren. Voelt u daarvan de impact op de verkoopcijfers?

GVL: “Met de ID.3 en ID.4 hebben we twee modellen die in aanmerking komen voor de premie. De ID.4 was al volledig uitverkocht in februari. We zijn nu aan het overleggen met de fabriek of we er nog extra kunnen krijgen. De ID.3 blijft beschikbaar en de interesse is groot.”

Dit event kan je zien als een alternatief voor het jaarlijkse Autosalon. Denkt u dat het klassieke Autosalon ooit nog terugkomt?

GVL: “Het Autosalon was een instituut. Hoge bezoekersaantallen en dito leads … maar daar hangt ook een kostenplaatje aan vast. Wanneer het aantal bezoekers tanende is, moeten wij ons heruitvinden. En dan is deze D’Ieteren Mobility Experience een goed alternatief om de klanten ons volledige aanbod te tonen en ook om met hen in dialoog te gaan. Zeker in deze transitieperiode naar meer duurzame voertuigen, hebben de klanten veel vragen. Dit event is meer B2B gericht maar dat is ook logisch omdat daar nu eenmaal het zwaartepunt ligt van de markt vandaag. Betekent dit dat wij een deelname aan een toekomstig Autosalon uitsluiten? Zeker niet. Als het potentieel er is en het voldoet aan de moderne noden, dan zullen we dat als groep altijd constructief bekijken. Dat is alvast de boodschap die ook onze CEO Denis Gorteman onlangs meegaf in een interview.”

Geen particuliere klanten tijdens dit event?

GVL: “Toch wel. In het weekend zullen we ook particuliere klanten uitnodigen via de dealers. We hebben hier bijvoorbeeld de ID. 2All staan, een concept waarmee Volkswagen een voorproefje geeft van een nieuwe elektrisch aangedreven compacte auto die in 2025 op de markt komt. Interessant voor ons om hun mening daarover te horen. We zijn op ontdekkingstocht en willen graag weten wat de klant over onze huidige maar ook toekomstige producten denkt.”

Thierry De Vleeschouwer – Skoda: klanten hebben een Aha-erlebnis wanneer ze met onze auto’s rijden

Naar welke nieuwe modellen mogen de (fleet)klanten van Skoda dit jaar uitkijken?

TDV: “Enerzijds is er de sterke line-up die we vandaag al hebben. De Enyaq doet het uitstekend in het fleetsegment. Het verkoopsvolume is tot op heden meer dan 140% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De wagen is ook aanwezig in heel veel car policies, waardoor we goed ingeburgerd zijn in het elektrische segment. Maar we hebben ook wel wat nieuwigheden in petto. In het tweede kwartaal van dit jaar lanceren we nog de nieuwe Superb en Kodiaq. Allebei met verbrandingsmotoren en een PHEV-aandrijving. Door de nieuwe architectuur bieden die een elektrische autonomie tot 100 km én een snellaadfunctie. Dat zijn toch belangrijke verkoopsargumenten. En dan komt tegen het einde van het jaar de Elroq ons full electric gamma versterken. Een compacte SUV, dus midden in het hart van het fleetsegment. Het model wordt gebouwd op hetzelfde platform als de Enyaq maar heeft iets kleinere afmetingen.”

Waar bevindt Skoda zich in de hiërarchie binnen het totaalaanbod van merken die D’Ieteren aanbiedt?

TDV: “Hiërarchie is misschien niet het juiste woord, maar ik begrijp wat u bedoelt. Skoda behoort tot het upper middle segment. Zeer goed afgewerkte auto’s met een uitstekende geluidsdemping en kwalitatieve materialen. Technisch kunnen we een beroep doen op de gedeelde technologie van de de VW-groep, wat ook belangrijk is. En natuurlijk is er nog altijd het value for money aspect. Voor gelijkaardige budgetten bieden we altijd een meerwaarde … en onze voertuigen zijn ook net iets groter wanneer we vergelijken met concurrenten van andere merken. We vergelijken dus liever met die merken dan met onze zustermerken binnen de groep. Die hebben allemaal hun sterke punten en de klant is verstandig genoeg om binnen dat grote aanbod de juiste keuze te maken voor zijn budget en verwachtingen. En wat ik toch nog wil meegeven: klanten die voor het eerst met onze voertuigen rijden, zijn altijd aangenaam verrast. Een soort Aha-erlebnis. Skoda is al lang niet meer het pure budgetmerk van jaren geleden. Een testrit met producten uit ons huidige gamma verandert die perceptie compleet.”

D’Ieteren Mobility Experience legt de nadruk op een B2B-publiek. Mist u dan niet die particuliere klant die de vorige jaren naar het Autosalon kwam?

TDV: “We hebben ook nog ons netwerk waar we in het begin van het jaar een extra inspanning geleverd hebben. En de particuliere klant was zeer aanwezig, dus op dat vlak zijn we het jaar goed gestart. Maar je kan het belang van de fleetmarkt in België moeilijk overschatten. Dus vinden we het toch belangrijk om die klanten via dit evenement ook te bereiken. Wanneer je hier rondloopt, zijn er toch heel wat nieuwigheden bij alle merken die interessant zijn voor de fleetmarkt.”

Is een evenement zoals dit uiteindelijk niet efficiënter dan een normaal Autosalon waar veel “toeristen” rondlopen zonder koopintentie?

TDV: “In mijn visie bestaat dat niet, toeristen op een Autosalon. Het is altijd belangrijk om mensen kennis te laten maken met ons merk. Voor mij zijn dat potentiële toekomstige klanten. Er zijn altijd mensen die ons ontdekken en dan twee of drie jaar later toch kopen. Specifiek voor dit evenement is het vooral de bedoeling om de beslissingsnemers van vloten een leidraad te geven om hun car policy samen te stellen.”

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine