Dossier Diesel (2) Marc Pecqueur: hetze tegen diesel is overdreven

Marc Pecqueur is docent Autotechnologie aan de Thomas More hogeschool Antwerpen en een veel gevraagd spreker over alternatieve aandrijvingen. Zo gaf hij tijdens de jongste uitreiking van de Lease Car of the Year nog een vurig pleidooi voor waterstof als alternatieve vorm van aandrijving voor de toekomst. Niettemin begrijpt hij de “hysterie” niet bij de beleids­makers als het gaat over dieselwagens.

“De nieuwe diesel­motoren die nu op de markt komen, zijn al lang het probleem niet meer”, zegt hij. “Vanaf 1 januari 2020 moeten alle wagens voldoen aan de euro 6d norm volgens RDE en WLTP cyclus gemeten. Met andere woorden, de beste diesels moeten nog komen en ze zijn niet slechter dan hun broertjes op benzine. Ik begrijp de negatieve perceptie van de publieke opinie en politici sinds dieselgate maar je moet kijken naar welke dieseltechnologie er vandaag al op de markt is en welke er aankomt. De auto-industrie heeft haar les wel geleerd. Op dat vlak is er duidelijk nood aan een objectivering van het debat.”

Goed nieuws dus voor de hedendaagse diesel en – zeker in het licht van wat Bosch naar de markt brengt – ook voor de toekomst … maar er zijn nog heel veel oudere diesels in omloop. Wat moet daar dan mee gebeuren?

De oudste dieselmotoren

Marc Pecqeuer: “Er bestaan retrofit-oplossingen om ook oudere diesels milieuvriendelijker te maken. Dat is vandaag perfect mogelijk. Dat zou wel betekenen dat die voertuigen 20% aan piekvermogen inboeten en ze zouden wel maar de Euro 5 norm halen. Het zou gaan om een kost van om en bij de 1.000 euro per wagen. Maar dat is nog altijd beter dan het andere scenario. Want dan riskeren we dat mensen met de oudere, veel vuilere diesels blijven rondrijden omdat de doorverkoopwaarde fors daalt.”

Tot slot stelt Pequeur dat het een prioriteit zou moeten zijn om actie te ondernemen tegen auto’s die rondrijden zonder een roetfilter. Volgens hem zijn dat er zo’n 50.000. Zij stoten een veelvoud aan schadelijke stoffen uit.

Conclusie en analyse

Het is duidelijk dat er een probleem is met oudere diesels en dieselgate heeft het imago van de zelfontbrander ook geen goed gedaan. Maar dat is alweer ook enkele jaren geleden. Ondertussen zijn WLTP en RDE er gekomen om de automobielindustrie weer in de pas te doen lopen. De conclusie is dat hedendaagse diesels best wel een goed ecologisch rapport kunnen voorleggen. En als Bosch doet wat het belooft met zijn nieuwe technologie, dan is de diesel allesbehalve dood. Maar de politici zetten vol in op Lage Emissie Zones en steeds meer wordt “dieselban” op de politieke agenda gezet.

Het lijkt er dus op dat de bewindsmakers Oost-Indisch doof zijn voor de kwaliteiten van de moderne diesel en dat de elektrische piste de enige is die in de toekomst op hun steun kan rekenen. In de meeste markten wordt die politieke wil nog niet vertaald in een exponentiële stijging van het aantal elektrische wagens (understatement). Misschien is het tijd voor politici om hun drang naar elektrische voertuigen – die bijna religieuze proporties aanneemt – eens af te toetsen aan de praktische en economische realiteit van de bevolking aan wie ze die visie willen opleggen. Men kan zich ook de vraag stellen of het aan de politiek is om technologische keuzes voor de toekomst op te leggen. Dergelijke houding flirt met de arrogantie en er zijn genoeg voorbeelden uit het verleden die bewijzen dat het uiteindelijk de markt (lees: de eindconsument) is die bepaalt welke richting het zal uitgaan.

Het meest verontrustende aan dit hele dieselban-verhaal is dat men voorbijgaat aan objectieve feiten om toch maar het “wij zijn goed elektrisch bezig”-verhaal te kunnen brengen. En of dat elektrische verhaal nu weer zo ecologisch is, dat moet ook nog blijken. De totale ecologische footprint (well-to-wheel) van de elektrische wagen is behoorlijk wazig. Dat wordt perfect verwoord door Volkmar Denner van Bosch: “We hebben een transparant totaal CO2-resultaat van het wegverkeer nodig, dat niet alleen de directe emissie van voertuigen meet, maar ook de emissie van brandstof en elektriciteit in de totale resultaten meetelt,” aldus Denner. Voor bestuurders van elektrische voertuigen biedt een uitgebreide CO2-voetafdruk een realistischer beeld van het klimaateffect van elektrisch rijden.” Zijn uitspraak suggereert alvast dat er ook heel wat fake (positive) news circuleert over het ecologisch gehalte van elektrische voertuigen. Maar meer daarover in het volgende nummer van FLEET …

Tags: Auto