Drie keer meer geëlektrificeerde wagens tegen 2021

Volgens een recente studie van de NGO Transport & Environment (T&E) zullen er tegen 2021 in Europa 214 geëlektrificeerde modellen (waarvan 118 plug-in hybrides) beschikbaar zijn. Eind 2018 waren het er nog maar 60 …

En tegen 2025 zal dit cijfer zelfs klimmen naar 333.

T&E baseert zich op de aankondigingen van de constructeurs om deze cijfers hard te maken.

En het werk is nog niet gedaan!

Op basis van cijfers van IHS Markit, een Amerikaanse economisch analist, schat T&E dat er tegen 2025 vier miljoen geëlektrificeerde voertuigen kunnen worden geproduceerd. Op voorwaarde dat de door de fabrikanten aangekondigde productiedoelstellingen worden gehaald, natuurlijk.

Tegelijkertijd zou slechts 1% van de brandstofvoertuigen op het CNG op het oude continent worden geproduceerd.

“Dankzij de Europese CO2-normen voor auto’s staat Europa op het punt om een golf van meer betaalbare elektrische auto’s op de markt te zien komen”, zegt Lucien Mathieu, transport- en elektromobiliteitsanalist bij T&E.

“Dit is goed nieuws, maar het werk is nog niet klaar. De regeringen moeten bijdragen aan de laadinfrastructuur van elektrische auto’s thuis en op het werk, en er moeten wijzigingen worden aangebracht in de autobelasting om elektrische auto’s nog aantrekkelijker te maken.”

En de batterijproductie?

In het NGO-rapport werd ook gekeken naar de productie van batterijen. Deze keer worden gegevens van Benchmark Mineral Intelligence geciteerd.

Zo zijn 16 grote celproductiebedrijven in Europa tegen 2023 bevestigd. Deze gevalideerde projecten maken het nu al mogelijk om in 2023 een productie van 131 GWh te bereiken. Het totale potentieel? 274 GWH voor 2028. De vraag wordt geschat op 112 GWh in 2023 en 176 GWh in 2025.

Als dit scenario wordt gerespecteerd, zou de gemiddelde accucapaciteit in 2025 60 kWh bedragen in 2025 ten opzichte van 50 kWh nu.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto