Drie kwart Belgen pendelt met de auto

De (eigen) auto blijft de koning van het woon-werkverkeer (72%). Na de auto volgen het openbaar vervoer (21%) en de fiets (21%). Hoewel pendelaars steeds meer voor duurzamere alternatieven kiezen, ziet bijna de helft van de Belgen nog steeds geen andere optie dan met de wagen naar het werk te gaan. Dat blijkt uit internationaal onderzoek door HR-dienstenverlener SD Worx, waarbij in België 2500 werknemers werden bevraagd.

Auto favoriete vervoermiddel voor woon-werkverkeer

Welk vervoersmiddel gebruiken medewerkers om naar hun werk te pendelen? Niet verwonderlijk is dat vooral de (eigen) auto. 72% van de Belgen komt met de wagen  naar het werk. Vooral dan met de eigen wagen (56%) of de bedrijfswagen (14%), maar ook de deelauto en carpooling worden beperkt ingezet.  Franse medewerkers gebruiken de auto het meest (75%), terwijl Nederlandse en Engelse werknemers de auto het minst gebruiken om te pendelen (64 en 65%).  Samen met Duitsland zit België dus in de middenmoot.

Steeds meer fietsen, vooral elektrisch

Andere vervoersmiddelen die Belgen voor het woon-werkverkeer gebruiken zijn het openbaar vervoer (21%) en de fiets (21%). Bijna één op de tien gaat te voet (9%). Nederlanders en Belgen nemen het vaakst de fiets: maar liefst 39% van de Nederlanders trapt naar het werk, de Belgen komen op de tweede plek, weliswaar op een behoorlijke afstand (21%). Wel kiezen Belgen naar verhouding sneller voor een e-bike om naar het werk te pendelen: 6% (op het totaal van 21%), terwijl dat bij Nederlanders relatief lager ligt, met 8% op een totaal van 39% fietsers (VISUAL: zie bijlage 1). “E-bikes zijn in België bijna even populair als in fietsland Nederland voor woon-werkverplaatsing. De (para)fiscaal gunstige fietsvergoeding opentrekken naar de snelle e-bike geeft een extra duwtje in de rug”, zegt Veerle Michiels, mobiliteitsexperte bij SD Worx. Ter vergelijking: het openbaar vervoer wordt het meest gebruikt in het Verenigd Koninkrijk (30%) en Duitsland (27%).

Pendelen: op 10 jaar van 34 naar 43 km

Gemiddeld legt de Belg 43,3 km per dag af om van en naar het werk te reizen. Dat is significant meer dan tien jaar geleden; toen werd er gemiddeld ‘slechts’ 34,1 km per dag afgelegd.

Ook het aantal pendelminuten van de Belg is in tien jaar sterk toegenomen. Meer dan vier op de tien (43%) Belgische pendelaars besteden dagelijks minstens een uur aan hun rit naar en van het werk. Bijna een kwart (23,6%) besteedt meer dan anderhalf uur per dag: we komen daarmee quasi gelijk met de Nederlanders (24,6%).

43% van de Belgische pendelaars besteden dagelijks minstens een uur aan hun rit naar en van het werk.

Gemiddeld brengt de Belg zo’n 77 minuten door op de weg, dat is bijna 17 minuten meer dan tien jaar geleden.

30% van de Belgische pendelaars ervaart de woon-werkverplaatsing als een slecht gebruik van hun tijd. Pendelaars in Duitsland hebben dit gevoel het sterkst (34%), gevolgd door Frankrijk (31%). In het Verenigd Koninkrijk (19%) en Nederland (20%) voelen pendelaars deze frustratie het minst.

Woon-werkverplaatsing niet bepalend voor de werk- of thuislocatie

Hoewel Belgische pendelaars veel tijd besteden aan woon-werkverkeer, hebben tijd en afstand weinig invloed op de werklocatie of woonplaats. Hoewel 56% van de Belgische pendelaars meer dan 20 km aflegt, zou 85% van hen waarschijnlijk niet van werk veranderen omwille van hun woon-werkverplaatsing. Belgische pendelaars zijn ook amper geneigd om te verhuizen omwille van hun verplaatsing naar het werk: slechts 6% zou dit overwegen. Werknemers in Nederland zijn met 11% nog het meest geneigd om te verhuizen omwille van hun woon-werkverplaatsing.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!