Eindelijk: Audi lanceert Q6 e-tron

Audi – D’Ieteren Automotive

Het had heel wat voeten in de aarde, maar Audi heeft deze nacht het doek getrokken van zijn nieuwste elektrische wagen, de Q6 e-tron. De wagen is het eerste model van het merk met de vier ringen dat wordt gebouwd op het PPE-platform.

En daar verwacht de constructeur uit Ingolstadt toch wel wat van. Het platform werd samen met Porsche ontwikkeld en vormt bij die constructeur de basis van de Macan EV. Aldus Audi zou PPE staan voor indrukwekkende rij- en oplaadprestaties, maar ook door verhoogde efficiëntie en een groot rijbereik. Bovendien is het platform de voorbode van heel wat andere EV’s die PPE als basis zullen gebruiken, waaronder de nieuwe A6 (Avant).

Prestaties

Maar hoe zit het met die elektrische prestaties? De Q6 e-tron krijgt een batterij van 100 kWh brutocapaciteit, goed voor 625 km aan autonomie in zijn meest zuinige versie. Die versie is de standaard Q6 e-tron, met een vermogen van 285 kW. Daarboven komt de SQ6 e-tron, die tot 380 kW vermogen krijgt en in 4,3 seconden naar de 100 accelereert. Beide modellen krijgen vierwielaandrijving, al zullen nadien waarschijnlijk nog zuinigere achterwielaandrijvers volgen.

Ook belangrijk in het elektrisch verhaal zijn uiteraard de laadprestaties. Dankzij de 800V-technologie en een maximaal oplaadvermogen van 270 kW standaard zijn korte oplaadstops mogelijk met de Audi Q6 e-tron. In amper 10 minuten kan tot 255 km worden bijgeladen aan een geschikt laadstation. Aan een laadstation dat met 400V-technologie werkt, kan de Audi Q6 e-tron nu ook voor het eerst overgaan tot ‘bank charging’. De 800V-batterij wordt dan automatisch verdeeld in twee batterijen met dezelfde spanning, die vervolgens parallel kunnen worden opgeladen met maximaal 135 kW. Afhankelijk van de laadstatus worden beide helften van de batterij eerst op hetzelfde niveau gebracht en vervolgens gelijktijdig opgeladen. AC-laden met vermogens tot 11 kW is mogelijk aan standaard thuisladers.

Andere technologie?

Voorst stouwt Audi de Q6 nog vol met andere slimme technologie. Zo kan je de oledlampen gebruiken om te communiceren met je omgeving en kan je andere weggebruikers verwittigen bij ongeval en motorpech. Tot slot kan je met in totaal acht digitale lichtsignaturen in de hertekende dagrijlichten van de ledmatrixkoplampen en in de digitale oledachterlichten 2.0 kunnen eigenaren hun Q6 e-tron op een volledig nieuwe manier personaliseren.

Daarnaast nam Ingolstadt het regeneratief remmen ook onder de loep. Ongeveer 95 procent van alle dagelijkse remmanoeuvres kan door het nieuwe systeem worden afgehandeld. De Audi Q6 e-tron recupereert tot 220 kW.

#Auto Audi – D’Ieteren Automotive

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 3190 Boortmeerbeek
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-ville
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine