In Europa (EU+Efta+VK) werden vorig jaar 1,5% minder nieuwe auto’s verkocht dan in 2020. Zo blijkt uit de ACEA statistieken ons bezorgd door Aumacon.
Opvallend is dat de meeste landen niettemin vooruitgang boekten. De terugval in met name Duitsland (-10,1%) en de drie Benelux-landen (-10,2%) trekt het gemiddelde wel naar beneden. Grote nationale verschillen dus. Wat België betreft, liet vooral de particuliere klant het afweten. Het fleetsegment zorgde ervoor dat de schade uiteindelijk beperkt bleef.
Per land zien de verkoopcijfers er als volgt uit:
De merken: grote vooruitgang voor de Koreanen
We kregen ook de cijfers per merk en daarbij gingen Volkswagen (-6,2%), Skoda (-8,5%) en Renault (-17,1%) het hardst omlaag bij de volumemerken. Andere merken die in de klappen delen zijn Alfa Romeo (-27,8%) en Jaguar (-18,5%). De opvallendste stijger is Alpine met een stijging van bijna 84%, maar dat cijfer is natuurlijk relatief gezien de geringe verkoopsvolumes. De Hyundai-Group (Hyundai en Kia) boekte de grootste stijging (+21,1%) bij de volumemerken.
We merkten wel op dat in deze statistieken de verkoopcijfers van MG ontbreken. Met een verdrievoudiging van de verkoop in 2021 heeft het merk in Europa nochtans een sterke groei gerealiseerd. In 2021 verkocht MG Motor Europe op het Europese vasteland 21.946 voertuigen, tegenover 7.200 eenheden in 2020. Met het UK erbij waren dat er zelfs 51.000.
#Auto