Fiscaliteit bedrijfswagens en de datum van 30 juni 2023: welke houding moeten fleetowners aannemen?

30 juni 2023 nadert met rasse schreden. Alle voertuigen met verbrandingsmotor die na deze datum worden besteld, verliezen hun fiscale (aftrekbaarheid) en sociale (CO2-bijdrage) status, wat op zijn zachtst gezegd gunstig is. Vooral plug-in hybrides zullen hieronder lijden. Hoe zullen fleetowners reageren op deze ontwikkeling?

Voici ce qui se passera pour tout véhicule plug-in hybride commandé à partir du 1er juillet 2023.

Eind april/begin mei publiceerden we op FLEET.be de vragenlijst voor onze 4e grote FLEET.be Barometer. Bijna 330 fleetowners met wagenparken van diverse groottes namen deel.

En nauwelijks één op vijf van hen overweegt nog steeds om een plug-in hybride auto te kopen na 30 juni. Meer dan de helft van hen tankte tussen 1 januari en 30 juni plug-ins. Zo’n 9% was al gestopt met het kiezen van PHEV’s sinds 1 januari, toen de brandstofaftrek voor plug-ins daalde naar 50%. En 21% had duidelijk nooit voor deze plug-in hybride oplossingen gekozen.

Allemaal elektrisch dan?

Betekent dit dat ze volledig elektrisch gaan rijden? De resultaten lijken misschien een beetje in tegenspraak met de vorige vraag. Maar we geven ze je zoals ze zijn.

Voordelige fiscaliteit voor bedrijfswagens met verbrandingsmotor: nog 10 dagen te gaan… of is het al te laat?

Een groot “ja” in 42% van de gevallen. Een groot “nee” in 39% van de gevallen. 12% twijfelde nog in mei, ten tijde van de enquête. En 7% voelde zich niet betrokken bij de vraag, omdat ze al eerder zero-emissie waren gegaan.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine