Fiscaliteit NEDC – WLTP: Ministers van Financiën brengen duidelijkheid

Door nieuwe Europese regelgeving dienen vanaf 1 september 2018 alle nieuwe auto’s die ingeschreven worden, een strengere emissie-, verbruiks- en CO2-test te ondergaan. De nieuwe, meer dynamische WLTP-test (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), vervangt de bestaande NEDC-test (New European Driving Cycle).

WLTP – NEDC

Ook de CO2-uitstootwaarden wijzigen hierdoor. Gemiddeld spreken we over een verhoging die voor WLTP-wagens al gauw kan oplopen tot 30 g/km. Voor bestaande NEDC-wagens blijft de CO2-waarde die bij inschrijving van het voertuig bekend was (op inschrijvingsbewijs of het gelijkvormigheidsattest), geldig.

Tot 31 december 2021 moeten de autoconstructeurs voor WLTP-wagens nog een theoretische NEDC-waarde berekenen uit hun WLTP-waarde. Deze theoretische waarde wordt ook wel de gecorreleerde of “NEDC 2.0” genoemd. Daardoor kan de consument een WLTP-model objectief vergelijken met een NEDC-model. Voor de meeste WLTP-wagens ligt deze NEDC 2.0 CO2 wat hoger dan de gemeten CO2-waarde van een vergelijkbaar NEDC-model: gemiddeld zowat 5 à 10 g/km. Een voertuig dat gehomologeerd is volgens de nieuwe WLTP-test, krijgt dus tot eind 2021 twee CO2 waarden mee: de NEDC 2.0-waarde en de WLTP-waarde. Een voertuig gehomologeerd
volgens de oude NEDC-tetst, beschikt op haar beurt maar over 1 CO2-waarde (NEDC 1.0).

In België heeft de CO2-waarde invloed op volgende belastingen:

– In Vlaanderen: de BIV-aankoopbelasting en de jaarlijkse verkeersbelasting;
– In Wallonië: de Ecomalus (vanaf 146 g/km CO2);
– Op federaal niveau:
o het voordeel alle aard op bedrijfswagens met privégebruik van werknemers en zelfstandigen;
o de fiscale aftrekbaarheid van autokosten voor zelfstandigen en bedrijven;
o de solidariteitsbijdrage in de sociale zekerheid voor werkgevers.

Antwoord van de regeringen

FEBIAC, Renta en TRAXIO vroegen recent aan de federale en regionale overheden om voorlopig de “NEDC 2.0”-waarden te hanteren als basis voor de diverse belastingen voor WLTP-wagens. Het gebruik van de WLTP-waarde zou immers een forse belastingverhoging betekenen voor een recente WLTP-wagen ten opzichte van een gelijkaardig model dat nog onder NEDC getest werd.

“We kregen nu formeel bevestiging dat de NEDC-waarden ook effectief gebruikt zullen worden tot minstens 31/12/2020 op federaal niveau (bedrijfswagens) en tot minstens 31/12/2019 op Vlaams niveau,” volgens de 3 federaties.

Het komt bijgevolg aan de volgende federale en regionale regeringen toe om een definitieve WLTP-autofiscaliteit in te voeren.

Dit is geruststellend nieuws voor onze sectoren. Bedrijven en hun werknemers, ondernemers en particulieren die aan een nieuw voertuig toe zijn, hoeven niet langer hun beslissing uit te stellen.