FLEET Manager of the Year : wie zijn de 4 andere genomineerden?

U hebt het zonder twijfel al gelezen: Alain Peers is de nieuwe FLEET Manager of the Year. Hieronder vindt u de andere Fleet Managers die de top vijf compleet maken!

Gert Debruyn (Volkswagen)

Wat was voor u de belangrijkste trend en/of gebeurtenis in de automobiel en/of fleetsector het afgelopen jaar?

Dat steeds meer merken evolueren van plug-in hybride en hybride naar volledig elektrisch. Binnen ons eigen gamma bewijzen we dat met de up! en de Golf. De komende jaren zal dat alleen maar uitbreiden.

Afgelopen jaar stonden we enerzijds onder druk van de tax shift en de WLTP-norm. Iets wat een beetje onder de radar bleef: vanaf 2018 komen bij heel wat beursgenoteerde bedrijven de voertuigen op de balans. Voor onze sector is het een uitdaging om daar met oplossingen te komen, bijvoorbeeld met formules van private lease voor werknemers van bedrijven. Maar private lease voor de gewone particulier is zeker ook een groeisegment de komende jaren. Net zoals car sharing, wijzelf zijn op 10 januari 2018 in Antwerpen een samenwerking gestart met het autodeelplatform Poppy in Antwerpen. Dat werkt volgens het free floating principe: je kan een auto eender waar in de stad achterlaten en oppikken.

Wat was voor u de belangrijkste trend en/of gebeurtenis in de wereld het afgelopen jaar? (niet-automobiel)

Dat we er op wereldvlak niet in slagen de armoede te bestrijden. We zijn ook met teveel op de wereld. En terwijl de economie het toch goed doet, zijn er te weinig mensen die daarvan de vruchten plukken. Dat onevenwicht is op termijn onhoudbaar.

Naar welk nieuw model binnen uw gamma kijkt u het meest uit in 2018 of van welk bestaand model verwacht u het meest op fleetvlak? 

De T-Roc staat nu in de showrooms net zoals de Tiguan Allspace, de grotere versie van de Tiguan. Samen met de nieuwe Polo en Golf die afgelopen jaar werden gelanceerd, is dat een sterke line-up waar we dit jaar veel van verwachten. Op het einde van 2018 komt daar nog de T-Cross bij, wat een stads-SUV is op basis van de Polo. Met dit model vullen we toch een leemte op in ons gamma. De fleetmarkt zie ik dit jaar hetzelfde als vorig jaar qua volumes of zelfs een stijging. Alles hangt af van de fiscaliteit. Als er op dat vlak niets meer verandert, zie ik het wel positief in.

Stel: een klant moet vandaag een keuze maken qua motorisatie voor zijn wagenpark voor de komende vier jaar. Welke raad zou u hem geven?

De diesel blijft nog dominant in de fleetmarkt, in de particuliere markt is de overstap naar benzine groter. Nu moet men zich wel de vraag durven stellen of een groter aandeel van benzinemotoren wel zo’n goede zaak is. De fabrieken zouden een grote toename van de vraag niet kunnen volgen en bovendien stoten benzinemotoren meer CO2 uit. Daarom is het volgens mij voor bedrijven beter om nu verder te rijden met moderne diesels of elektrische voertuigen. We mogen ook het CNG-verhaal niet vergeten: goedkoop aan de pomp en milieuvriendelijk! Ik geloof niet in een toekomst waarbij één vorm van aandrijving dominant zal zijn. Het zal sowieso een mix blijven en daarom staan we sterk omdat we vandaag al alle aandrijfmodi kunnen aanbieden op bijvoorbeeld de Golf.

Chris Van Raemdonck (BMW/MINI)

Wat was voor u de belangrijkste trend en/of gebeurtenis in de automobiel en/of fleetsector het afgelopen jaar?

Het gebrek aan lange termijnvisie in de beslissingen van onze overheid. We kampen met luchtkwaliteits- en immense mobiliteitsproblemen in dit land en onze overheid slaagt er niet in om maatregelen te treffen die duurzame oplossingen aanmoedigen. In de fleetsector is er een groeiende behoefte aan een duidelijk fiscaal kader voor de combinatie van verschillende mobiliteitsvormen en het enige wat de overheid daar momenteel voor te bieden heeft is het cash for car verhaal dat amper of niet voldoet aan de verwachtingen. En de manier waarop de plug-in hybrides nu afgestraft worden met de aan de nieuwe vennootschapsbelasting gekoppelde auto fiscale maatregelen, slaat de bal al helemaal mis. De technologie wordt afgestraft, niet de bestuurder. Het gevolg is dat veel bedrijven niet duidelijk weten op welke basis ze een lange termijnvisie op hun eigen mobiliteit kunnen vertalen in hun car policy.

Wat was voor u de belangrijkste trend en/of gebeurtenis in de wereld het afgelopen jaar? (niet-automobiel)

Het hele debat rond het klimaat en de opwarming van de aarde. En terroristische aanslagen zijn helaas nog al te vaak onderwerp van de nieuwsverslaggeving. Een andere trend die ik er toch ook even wil uitlichten, is hoe ver ‘the internet of things’ zich al in ons dagdagelijks leven heeft genesteld. De digitalisering van de fysieke wereld heeft een zodanige dimensie aangenomen, dat we niet meer zonder kunnen. En we zijn duidelijk nog lang niet aan het eind van deze evolutie. Artificiële intelligentie heeft al zodanige vormen aangenomen, dat we er ons nog amper bewust van zijn hoe intensief ons gedragspatroon gemonitord wordt en hoe sterk we er vaak onbewust door beïnvloed worden.

Naar welk nieuw model binnen uw gamma kijkt u het meest uit in 2018 of van welk bestaand model verwacht u het meest op fleetvlak?

De nieuwe BMW X2 kondigt zich alvast veelbelovend aan. Ik ben er van overtuigd dat de nieuwe X2 snel zijn plaats zal vinden naast de X1 en onze nieuwe X3, als de meest populaire SUV’s in het BMW fleetgamma.

Stel: een klant moet vandaag een keuze maken qua motorisatie voor zijn wagenpark voor de komende vier jaar. Welke raad zou u hem geven?

De mobiliteit van de (nabije) toekomst wordt zeker vol-elektrisch. Vandaag is het vooralsnog zo dat het antwoord op deze vraag pas kan gegeven worden als geweten is hoeveel kilometers de bestuurder jaarlijks aflegt. Dit is zeker niet het enige criterium, maar is evenwel zeer sturend in de keuze tussen diesel, benzine, plug-in hybride en elektrisch. Zo blijft diesel nog altijd de meest aangewezen motorisatie voor kilometervreters.

Adriano Gasbarro (Audi)

Wat was voor u de belangrijkste trend en/of gebeurtenis in de automobiel en/of fleetsector het afgelopen jaar?

Zonder twijfel de nieuwe fiscaliteit rond de bedrijfsvoertuigen en de plug-in hybrides. Dat zal meer dan ooit een boost geven aan de markt naar alternatieve vormen van aandrijving zoals volledig elektrische voertuigen en CNG-voertuigen. Momenteel is er zowel vanuit de politiek als in de media een echte hetze tegen dieselvoertuigen, terwijl ze 76% van de fleetmarkt uitmaken. Nochtans rijdt de gemiddelde bestuurder van een bedrijfswagen in België jaarlijks 35.000 km met zijn voertuig. Als je de TCO als parameter gebruikt blijft de diesel voor dat bestuurdersprofiel de beste oplossing, zowel op het vlak van het VAA als de fiscale aftrekbaarheid. Het wordt dus zeer interessant om dit jaar te zien hoe de fleetmarkt zal reageren op die nieuwe fiscaliteit.

Wat was voor u de belangrijkste trend en/of gebeurtenis in de wereld het afgelopen jaar? (niet-automobiel)

Het illegale referendum van de Catalanen die naar onafhankelijkheid streven en vervolgens de eenzijdige uitroeping ervan. Ook de Brexit geeft hoop aan zij die de Europese unie geen warm hart toedragen en die eveneens naar onafhankelijkheid streven. Ze zijn ongetwijfeld de redenen vergeten waarom de Europese Unie in 1957 werd opgericht.

Een andere trend die me ongerust maakt: steeds meer terroristische aanvallen over heel de wereld.

Naar welk nieuw model binnen uw gamma kijkt u het meest uit in 2018 of van welk bestaand model verwacht u het meest op fleetvlak?

Ons gamma mag in 2018 heel wat nieuwigheden verwelkomen. We commercialiseren dit jaar de nieuwe Audi A6, A1, Q3, TT en Audi E-tron, ons eerste volledig elektrische model dat in de fabriek van Vorst zal geproduceerd worden. We verwachten voor de fleetmarkt het meest van de Audi E-tron, de Audi Q7 E-tron en de Audi A6.

Stel: een klant moet vandaag een keuze maken qua motorisatie voor zijn wagenpark voor de komende vier jaar. Welke raad zou u hem geven?

Ik zou hem de raad geven om bij zijn keuze altijd de TCO voorop te stellen. De werkelijke gebruikskost van een voertuig berekenen is het beste advies dat we kunnen geven.

Kris Verleye (Jaguar – Land Rover)

Wat was voor u de belangrijkste trend en/of gebeurtenis in de automobiel en/of fleetsector het afgelopen jaar?

De belangrijkste trend in onze ‘stiel’ was volgens mij het klimaat van onzekerheid – niemand lijkt het nog te weten.  Welke brandstof ? Cash for car ? Mobiliteitsbudget ? Aftrekbaarheid ? Plug-ins ? Er wordt vanalles gecommuniceerd door allerhande al dan niet betrokken partijen maar op het einde weet niemand nog wat nu de juiste info of stand van zaken is. En een dergelijk klimaat is nooit bevorderlijk voor een goede verkoop.  Ik hoop dat er nu heel snel duidelijkheid komt op alle vlakken.

Wat was voor u de belangrijkste trend en/of gebeurtenis in de wereld het afgelopen jaar? (niet-automobiel)

De opkomst van de term “fake news” – we worden 24/7 overspoeld door informatie die ons langs de meest verscheidene kanalen bereikt. En toch is het bijzonder moeilijk om uit te maken wat nu “echt” en “fake” nieuws is.

Naar welk nieuw model binnen uw gamma kijkt u het meest uit in 2018 of van welk bestaand model verwacht u het meest op fleetvlak?

Ik kijk enorm uit naar de lancering van de Jaguar I-Pace in 2018.  Niet alleen de allereerste volledig elektrische auto binnen ons gamma maar ook gewoon een bijzonder mooie auto. Verder wordt ook de Jaguar E-Pace gelanceerd, een model dat, in navolging van de zeer succesvolle F-Pace, zeker ook een succes wordt op de fleetmarkt. Bij Land Rover zijn het op de fleetmarkt verder de Discovery Sport en Evoque die het mooie weer blijven maken maar ook de bloedmooie Velar is behoorlijk populair.

Stel: een klant moet vandaag een keuze maken qua motorisatie voor zijn wagenpark voor de komende vier jaar. Welke raad zou u hem geven?

Zoals in vraag 1 reeds aangegeven : een uitermate moeilijk te beantwoorden vraag ! Het positieve nieuws is dat er meer keuze dan ooit tevoren is qua motorisatie en daarom ben ik ervan overtuigd dat de tijd van een “diesel only” carpolicy definitief voorbij is. Maar ik ben er eveneens zeker van dat voor een (groot?) deel van de bestuurders van een fleetwagen diesel wel nog altijd de beste oplossing is. Maar voor zij die minder kilometers rijden en/of hoofdzakelijk korte afstanden in een stedelijke omgeving rijden zijn de alternatieven ongetwijfeld het bestuderen waard.

 

 

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!