FLEET Mobility Manager of the Year 2023 Vicky De Bollen, Sweco: “Wij gaan voor mobility as a service”

Sweco ontwerpt als toonaangevend ingenieursbureau duurzame projecten voor de steden en gemeenschappen van morgen. Gezien de vele uitdagende studieprojecten rond vervoer en transport, wordt er ook intern op een duurzame manier naar mobiliteit gekeken. Lead by example, heet dat dan. Vicky De Bollen, onze FLEET & Mobility Manager of the Year 2023 by Rent a Car/Enterprise, legt uit op welke vlakken het bedrijf allemaal inspanningen doet …

Vicky De Bollen is Director Finance, Facility & Legal bij Sweco. Een combinatie van functies die haar toelaten om in zowat alle geledingen van het bedrijf te waken over de interne duurzame koers. Mobiliteit is daar vanzelfsprekend één van. Een van de eerste belangrijke mijlpalen was de switch in 2018 van een car policy naar een mobility policy.

Vicky De Bollen legt uit waarom die stap werd gezet: “Het ging niet om een mobiliteitsbudget in de strikte betekenis van het woord. Onze bedoeling was om onze mensen zoveel mogelijk flexibiliteit te geven in de manier waarop ze zich verplaatsen. Het beste vervoermiddel voor de verplaatsing op een bepaald moment. Het blijft natuurlijk zo dat de bedrijfswagen een belangrijk instrument is in het remuneratiepakket. Dus die blijft zeker in het aanbod. Tegelijkertijd willen we ze ook zoveel mogelijk alternatieven bieden. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd evident om vlot naar onze kantoren in Gent en Brussel te geraken met de auto. De trein is dan een logisch alternatief. Als wij events organiseren, zal dat altijd met een gezamenlijk georganiseerd vervoer zijn, zoals bussen per kantoor, aanmoediging van carpooling, etc…. We hebben sinds enkele jaren ook een samenwerking met Olympus Mobility, wat het switchen tussen vervoersmodi heel gemakkelijk maakt. Ondertussen is het ingeburgerd bij onze medewerkers om meerdere vormen van mobiliteit te gebruiken op een verplaatsingstraject: met de fiets naar het treinstation, en dan verder met een deelfiets naar kantoor is daar een voorbeeld van.”

Geen mobiliteitsbudget

Blijft de vraag waarom niet werd gekozen voor het mobiliteitsbudget zoals dat door de overheid wordt aangeboden. Daar heeft Vicky De Bollen een pertinent antwoord op: “We zagen er niet meteen de meerwaarde van in. Zeker niet omdat voor de eerste versie van het mobiliteitsbudget alleen werknemers in aanmerking kwamen die al een bedrijfswagen hadden, die ze dan konden inleveren. Daarmee sloten we al veel werknemers uit, terwijl wij net zoveel mogelijk van onze werknemers flexibele mobiliteit wilden aanbieden. Voor het officiële mobiliteitsbudget bestond, hadden wij dan ook al een eigen versie van mobiliteitsbudget via ons flex income plan, waarbij de mensen o.a. afstand kunnen doen van de wagen en voor iets anders kiezen. Veel onder hen deden dat en kozen bijvoorbeeld voor het leasen van een speed pedelec. Er zijn wel uitzonderingen. Zo is er bij sommige van onze werknemers in Brussel wel interesse voor het mobiliteitsbudget omdat dit mogelijkheden biedt op het vlak van hun privé-lening voor een woonst. In Vlaanderen zagen wij daar heel weinig voordelen bij. Maar gezien onze focus op een brede mobiliteit volgt HR alle evoluties natuurlijk op de voet op en zo zullen we vanaf 1 januari 2023 wel het mobiliteitsbudget aanbieden.  En moesten er later nog nieuwe elementen komen die ook een meerwaarde bieden, dan staan we er zeker voor open om dat te implementeren. Maar zolang het vooral meer administratie en weinig toegevoegde waarde met zich meebrengt, gaan we het niet aanpassen.”

Mobility as a service            

De filosofie van Sweco is dat men zoveel mogelijk wil overstappen naar Mobility as a Service. “Wat wij eigenlijk zeggen: word niet gewoon aan de bedrijfswagen als automatische reflex. Gebruik onze poolwagens, het openbaar vervoer of de fiets als dat een efficiëntere oplossing is voor je verplaatsing. Het comfort van onze mensen is daarbij onze eerste bezorgdheid. Zo hebben wij bijvoorbeeld ook het concept van een weekendwagen. We zien dikwijls dat de mensen in de week geen wagen nodig hebben, maar in het weekend wel voor privé-uitstappen. Dan kunnen ze onze poolwagens  of een grotere luxe VAN  huren aan een zeer schappelijke prijs. Daarnaast zetten wij ook in op pendelbussen waar het kan en aangeboden wordt,  want na Corona zijn aantal van die trajecten (tijdelijk) stopgezet.  Dit aanbod wordt gebruikt door een  beperkte groep van medewerkers. Bijvoorbeeld naar chemische bedrijven in het havengebied. Wij hebben een divisie die voor de industriesector werkt en die zijn vaak bij de klant ter plekke.”

Elektrificatie wagenpark: een rechtlijnige aanpak

Sweco zet in op flexibele en duurzame mobiliteit maar de bedrijfswagenvloot – ongeveer 900 voertuigen groot – maakt nog steeds een belangrijk deel uit van de mobility-mix. Het bedrijf probeert wel het verschil te maken met elektrificatie en was op dat vlak trouwens een van de pioniers in België.

Vicky De Bollen: “In 2018 zijn we geleidelijk overgestapt van diesel naar elektrisch en benzine. Toen al kon het hoger management alleen nog kiezen uit elektrisch. Lead by example! In oktober 2019 hebben we dan de drastische switch gemaakt: alleen nog elektrische voertuigen voor iedereen, ongeacht de functie binnen het bedrijf. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Iedere verandering brengt een change traject met zich mee waarbij je mensen aan boord moet krijgen. Maar we hebben dat echt vanuit een duurzaamheidsgedachte gedaan. Ondertussen is het aanbod van EV’s ook veel groter en met de stijgende autonomie van de voertuigen is het ondertussen geen issue meer.”

PHEV’s zal je niet terugvinden in het wagenpark van Sweco. “Ook dat is een bewuste keuze”, zegt Vicky De Bollen. “Je kan voor de quick win gaan op fiscaal vlak, maar dat is nooit onze drijfveer geweest. Bij een Zweeds bedrijf staat ethisch zaken doen heel hoog in het vaandel. Belastingen betalen is daar één deel van. Je moet niet teveel betalen. Maar we zoeken nooit constructies om die te verlagen of te ontlopen. Ik weet dat veel bedrijven daar een andere strategie op nahouden, maar wij zien dat als een integraal onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Omdat leasingcontracten gemiddeld vier jaar lopen, is de vloot van Sweco vandaag nog niet volledig elektrisch. Toch zijn er het op heden al 290 en dat hadden er ook al meer kunnen zijn. Er zijn momenteel nog zo’n 250 voertuigen in bestelling, maar die zijn nog niet geleverd omwille van de gekende leveringsproblemen. Leasingcontracten verlengen – de reflex bij veel bedrijven de afgelopen twee jaar –  doen ze evenmin bij Sweco. “Zelfs al is dat financieel interessant, dan doen we het principieel toch niet”, zegt Vicky De Bollen. “Als de leveringen kunnen volgen, zal ons wagenpark tegen eind 2025 volledig elektrisch zijn.”

Totaalpakket

Vicky De Bollen besluit als volgt: “De bedrijfswagen blijft dus een belangrijk onderdeel van onze mobility mix, maar ik kan niet genoeg benadrukken dat hij vandaag slechts een onderdeel is van een totaalpakket. Naast al de andere reeds aangehaalde alternatieven, zetten we bijvoorbeeld ook in op thuiswerk. We hebben heel graag dat mensen ook nog naar kantoor komen, maar dan in de eerste plaats als het nuttig is. Vroeger kwam je naar kantoor om te werken, nu is het kantoor eerder de ontmoetingsplaats om samen te werken met de collega’s aan een project. Gebruik je tijd zo nuttig mogelijk en verplaats je wanneer het nodig is en je zo weinig mogelijk tijd verliest, dat is onze filosofie!”

Zes categorieën en referentiewagens

De car policy bij Sweco is bewust eenvoudig gehouden. Er zijn zes categorieën en er wordt gewerkt met 1 tot maximaal 3 referentiewagens. De voertuigen zijn ook allemaal zwart. Dankzij deze uniforme aanpak is uitwisseling tussen de medewerkers ook gemakkelijker.

Vicky De Bollen: “We zitten bij maximaal vier of vijf merken en dealers,om de uitwisselings en prijsoptimalisatie mede te bevorderen. Momenteel zijn dat alleen Europese merken maar we houden ook alternatieven zoals Aziatische merken in het oog. Dat heeft zowel te maken met leveringstermijnen als prijzen.”

Vehicle-to-grid: een uniek project

Dat Sweco doordrongen is van duurzaamheid, wordt nog eens benadrukt door een vrij recent project binnen de onderneming. In Zelzateheeft Sweco het kantoor volledig gerenoveerd zodat het zich volledig zelf kan voorzien van energie. Dat kan vandaag dankzij een combinatie van warmtepompen, BEO-veld en zonnepanelen. Met koelplafonds in het kantoor. Op zich niet uitzonderlijk, maar er komt ook nog een grote batterij en de EV’s van het bedrijf zullen ook als externe opslagcapaciteit worden gebruikt en kunnen die energie ook weer terugsturen. Deze vehicle-to-grid aanpak is niet alleen een technisch hoogstandje maar vraagt ook heel wat denkwerk over hoe de batterijen van de wagens zo verstandig mogelijk ingezet kunnen worden. Dat betekent onder andere: de profielen van de medewerkers bekijken om te zien wanneer ze op kantoor zijn en hoe lang.

Vicky De Bollen: “Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat de batterijen van de EV’s  op kantoor volledig worden ontladen en dat mensen dan thuis moeten opladen. Bidirectioneel laden op grotere schaal is niet alleen een technische uitdaging maar vraagt ook veel organisatie. Maar we hebben genoeg expertise in huis om dat allemaal in goede banen te leiden.”

Bovenop de onderscheiding FLEET Mobility Manager of the Year kreeg Vicky De Bollen ook een fiets, aangeboden door ACBikes, en een lidmaatschap bij de BFFMM.

Sweco: facts & figures

  • Opgericht in 1898 in Zweden, sinds 1958 in België
  • Activiteiten: ingenieursbureau gespecialiseerd in duurzame bouw-, energie- en infrastructuurprojecten. Hoofdkantoor: Stockholm, Zweden
  • Vestigingen in Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken, Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië, Tsjechië, België, Polen, Estland en Litouwen.
  • Aantal medewerkers wereldwijd: 18.500 (1.900 in België)
  • Jaaromzet: circa 2,2 miljard euro
  • Wagenpark in België: circa 900 voertuigen
#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine