#FMOTY19 | Kaat Van Severen (Hyundai): “WLTP? Enkel met eerlijke, transparante fiscaliteit”

Afsluiten doen we met een nieuw gezicht. Kaat Van Severen is nog maar sinds het begin van deze maand Fleet Manager bij Hyundai, maar kan toch rekenen op ervaring in de automobielsector. Hoe kijkt zij naar deze typische fleetvraagstukken?

Wat was de impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merk op het vlak van CO2?

We hebben het geluk gehad als merk met de vernieuwing van een aantal van onze volumemerken. Die nieuwe motorisaties hebben ervoor gezorgd dat de impact minimaal was. Op dit ogenblik zijn al onze modellen bijvoorbeeld al WLTP-gekeurd.

We zitten ongeveer op een 10% verschil, afhankelijk van het model.

En qua verkoop?

Veel klanten hebben een afwachtende houding aangenomen, maar nu herneemt men stilaan. Ik merk wel dat heel wat car policies herschreven worden en dat elektrificatie zich sterk begint door te zetten, dat zie je bijvoorbeeld aan de Ioniq hybride die in de lift zit. Daarmee hebben we al een aantal successen geboekt.

Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?

Dromen mag altijd, Hyundai mikt ook op ecomodellen. Daarvan zullen we er tegen 2025 maar liefst 38 van hebben. Met deze modellen mikken we trouwens niet alleen op full electric. We stellen altijd modellen voor in functie van de noden van de klant, waardoor ze ook een hybride, plug-in hybride en waterstofmotor kunnen hebben. Trouwens, over waterstof gesproken: binnenkort lanceren we de Nexo, een tweede generatie waterstof met een rijbereik van maar liefst 800 km.

Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?

Vanzelfsprekend zijn automerken sterk aan het evolueren. We moeten ons niet blindstaren op de verkoop, maar kijken naar de noden van de klanten binnen zijn rijprofiel. Die zijn immers heel divers. We evolueren daardoor meer naar een consulterende rol, waarin we samen met de klant op zoek gaan naar een oplossing.

Is het wenselijk om vanaf 2021 de NEDC 2.0 waarden aan te houden of toch beter de WLTP-waarden? Waarom?

Europa moet streven naar realistische waarden met betrekking tot verbruik, CO2 enzovoort. In dat geval opteer ik eerder voor de WLTP-normen. Maar dat moet wel gekoppeld worden aan een transparante, eerlijke en duidelijke fiscaliteit.

Hyundai Tucson

Wat is het belangrijkste fleetmodel in uw gamma?

We hebben verschillende modellen. De Ioniq is in opmars bij de ecologische modellen, maar daarnaast hebben we ook de elektrische Kona gelanceerd. Daarnaast is Hyundai gekend als SUV-merk, we zijn er zelfs marktleider in, dus we mogen de Tucson met zijn nieuwe dieselmotoren ook zeker niet vergeten.

Stem nu voor uw drie favoriete kandidaten bij de verkiezing van de
FLEET Manager of the Year 2019 !