FMOTY23: dit waren de andere genomineerden

U hebt het ongetwijfeld al gelezen op onze website: Kaat Van Severen werd uitgeroepen tot FLEET Manager of the Year 2023. Maar wie waren de vier andere genomineerden die hij versloeg? Wij laten dit kwartet ook even aan het woord.

Bart Van Rossen – Ford: “Ik zie de verkoop van PHEV’s niet meteen stilvallen na juli 2023”

Wordt 2023 een PHEV of EV-jaar?

Sowieso het jaar van de EV, maar met nog een sterke eindspurt van de PHEV. Ik verwacht trouwens niet dat het abrupt zal stilvallen in de tweede jaarhelft. De fiscale aftrekbaarheid gaat niet meteen van honderd naar nul. De komende 5 jaar zal dat tussen de 60 en 80% zitten, wat nog altijd interessant is.”

Zullen de langere leveringstermijnen in 2023 volledig van de baan zijn?

“Volledig van de baan niet, Er loeren nog voldoende uitdagingen om de hoek. Maar ik verwacht wel dat 2023 iets meer stabiliteit zal geven. Voor personenwagens zitten we nu tussen de 3 en 6 maanden, wat acceptabel is. Onze lichte bedrijfsvoertuigen zijn zo succesvol dat we met leveringstermijnen zitten tot 1 jaar en meer.”

Hoe belangrijk zijn bijkomende diensten rond laadinfrastructuur voor uw klanten vandaag?

“Met zo’n grote veranderingen naar elektrificatie is het vandaag ondenkbaar om alleen nog maar het voertuig te leveren. Daarom hebben wij Ford Pro opgericht, ons ecosysteem dat alle mogelijk vormen van omkadering aanbiedt. Zo hebben wij experts in laadinfrastructuur en telematica in ons team. Klanten willen oplossingen en die bieden wij aan.”

Welke EV in uw gamma heeft de grootste autonomie?

“Dat is de Ford Mustang Mach-E met achterwielaandrijving en de grote batterij: 600 km.”

Heeft TCO van een wagenpark louter fiscale optimalisatie vervangen?

“Sowieso. Elektrificatie vraagt change management. Vandaag alleen nog naar de leaseprijs en de fiscale aftrekbaarheid kijken, is eigenlijk zinloos omdat er meer factoren bij komen kijken. Grotere vloten zijn daar al jaren mee bezig, maar dat besef begint ook steeds meer te groeien bij de KMO-klanten. Ik vind dat een positieve evolutie, want met een goed TCO-beheer kan je mooie besparingen realiseren op je vloot.”

Wat was uw professioneel hoogtepunt van 2022?

“De kans om de Ford Bronco voor de eerste keer off-road te rijden. Het gemak waarmee die bepaalde hindernissen neemt, is fenomenaal. Een ongelooflijke ervaring!”

Waar kijkt u naar uit in 2023?

“We brengen veel EV’s uit in 2023 en de eerste komt er in de eerste helft aan: in maart komt de reveal van een voertuig dat thuis hoort in het segment van de Ford Focus/Cougar. Maar meer details mag ik jammer genoeg nog niet geven. Daarnaast is ook de E-Transit Custom al aangekondigd en einde van het eerste semester zal de elektrische Ford Tourneo ook bestelbaar zijn en er komt ook een PHEV-versie van. Veel om naar uit te kijken dus!”

Philip Copmans – Audi: “Ik ben zeer trots op het succes van de Audi Q4 e-tron”

Wordt 2023 een PHEV of EV-jaar?

“Beiden. Ik zie grote verschillen in de mate waarop klanten al dan niet goed voorbereid zijn op de elektrische transitie. Voornamelijk de grotere bedrijven hebben de switch naar full EV al sterk ingezet, waar dit bij vele andere bedrijven nog niet het geval is. Voor deze laatsten biedt de huidige ‘grandfathering’ periode nog de gelegenheid om een laatste maal te opteren voor niet-emissievrije voertuigen. Het valt te verwachten dat voorafgaand aan de taks shift einde juni 2023 er nog een belangrijk momentum zal zijn op PHEV.”

Zullen de langere leveringstermijnen in 2023 volledig van de baan zijn?

“Wij ontvangen de eerste voorzichtige signalen vanuit productie dat de halfgeleidertekorten meer onder controle beginnen te komen. De problemen zijn evenwel nog niet volledig van de baan en gezien de sterk opgelopen orderbank is een normalisatie van de leveringstermijnen in de eerste 12 maanden eerder onrealistisch.  Voorts zien wij ook dat de massaal toegenomen vraag naar geëlektrificeerde voertuigen tot batterijtekorten leidt, dus voornamelijk op deze BEV/PHEV-modellen zal de situatie van lange leveringstermijnen het langst aanhouden.”

Hoe belangrijk zijn bijkomende diensten rond laadinfrastructuur voor uw klanten vandaag?

“Cruciaal. Om op een zorgeloze manier elektrisch te rijden dient er voor de weknemers ook nagedacht te worden over het aanbieden van voldoende en/of diverse laadmogelijkheden. Over dit ecosysteem rond de wagen dient goed te worden nagedacht. Bovendien kan de aanbevolen oplossing verschillend zijn tussen de verschillende werknemers in functie van hun rijprofiel en woonsituatie.”

Heeft TCO van een wagenpark louter fiscale optimalisatie vervangen?

“TCO is een cruciale tool geworden voor bedrijven om in tijden van veelvuldige verandering, zowel op fiscaal, economisch als technologisch vlak, een correcte kijk te blijven houden op de reële kosten van hun wagenpark. Gezien het uitdagende financiële klimaat waarin vele bedrijven zich vandaag bevinden, kan men stellen dat het vrijwel onverantwoord zou zijn om niet op een dergelijke manier naar de vlootkosten te kijken.”

Wat was uw professioneel hoogtepunt van 2022?

“Ik ben zeer trots op het succes dat we bereikt hebben met de Audi Q4 e-tron. Dit model heeft Audi duidelijk op de kaart gezet als een leider in elektrificatie. Vrijwel het ganse jaar 2022 heeft de Audi Q4 e-tron de verkooplijst aangevoerd als meest verkochte elektrische wagen op de Belgische wegen.”

Alain Peers – BMW: “We delen onze kennis rond laadinfrastructuur met de klanten”

Wordt 2023 een PHEV of EV-jaar?

“Begin 2023 blijft volgens mij een mix van PHEV en BEV en vanaf 1 juli 2023 ga ik ervan uit – gezien de grondige fiscale wijzigingen – dat we enkel nog BEV voertuigen zullen verkopen aan onze B2B klanten.”

Zullen de langere leveringstermijnen in 2023 volledig van de baan zijn?

“We doen ons uiterste best om deze flink te verkorten en op vandaag lukt dit reeds heel goed. Maar een aantal modellen blijven eruit springen door het enorme succes of door nog steeds tekorten van chips of andere topics.”

Hoe belangrijk zijn bijkomende diensten rond laadinfrastructuur voor uw klanten vandaag?

“Heel belangrijk. We merken dat we steeds meer bevraagd worden om onze kennis rond laadinfrastructuur te delen met onze klanten, wat we uiteraard met plezier doen. We hebben onze eigen laadinfrastructuur aan onze hoofdzetel in Bornem met om en bij 80 laadpunten. Daardoor hebben we ook reeds voldoende kennis opgebouwd en uiteraard nemen we delen we die in de gesprekken met onze fleetklanten.”

Welke EV in uw gamma heeft de grootste autonomie?

“Onze nieuwe BMW i7 xDrive60 en de BMW iX xDrive50 hebben allebei een autonomie van ongeveer 630km in WLTP.”

Heeft TCO van een wagenpark louter fiscale optimalisatie vervangen?

“Gezien alle nieuwe toekomstige wijzigingen in de fiscaliteit van de wagen vanaf midden volgend jaar is er absoluut geen enkele andere mogelijkheid meer dan alle parameters mee op te nemen en met TCO berekeningen te werken.”

Wat zou de titel van FLEET Manager of the Year voor u betekenen indien u wint?

“Het zou formidabel zijn om samen met ons Dream Fleet Team op het podium te kunnen staan na toch een opnieuw uitdagend jaar 2022 met heel mooie resultaten.”

Wat was uw professioneel hoogtepunt van 2022?

“Uiteraard in eerste instantie de mooie resultaten in 2022. Maar daarnaast het ik ook veel voldoening van een leuk en op en top professioneel team uitgebouwd te hebben met toch een aantal nieuwe medewerkers. Daarnaast kunnen we ook fier zijn dat we een volledig nieuwe CRM/bestellingstool geïmplementeerd hebben die de toekomst waarborgt en dit samen met de waardevolle hulp en ondersteuning van onze BMW/MINI dealers en verkopers.”

Waar kijkt u naar uit in 2023?

“Een hopelijk vredevol jaar en een oplossing van de strijd tussen Oekraïne en Rusland en niet al teveel productie issues en daarnaast geen virussen meer…”

Marc Fumagalli -Renault-Dacia: “Een wagenparkbeheerder is bijna verplicht de TCO te berekenen”.

Wordt 2023 het jaar van de PHEV of de EV?

“Ik denk dat het het jaar wordt van de elektrische auto, die verder zal oprukken, ook al zullen plug-in hybrides in de eerste zes maanden waarschijnlijk ook succesvol zijn. Laten we echter de zelfladende hybrides niet vergeten, die ook veel te bieden hebben en die geschikt zullen zijn voor mensen die nog niet klaar zijn om over te stappen op een plug-in.”

Zullen lange levertijden in 2023 tot het verleden behoren?

“Zoals iedereen zijn ook wij getroffen door deze vertragingen, maar we zijn er altijd in geslaagd ze te beperken tot ongeveer zes maanden voor de meeste modellen. Ik zie deze langere leveringstijden op zeer korte termijn niet afnemen, behalve voor bepaalde specifieke modellen, zoals bijvoorbeeld de elektrische Mégane.

Komen klanten naar u toe met vragen over de laadinfrastructuur?

“Bij Renault hebben we Mobilize Power Solutions, dat klanten die geïnteresseerd zijn in EV maar niet over een oplaadinfrastructuur beschikken, de mogelijkheid biedt om bij hen een infrastructuurstudie uit te voeren, maar ook om hun behoeften te analyseren.”

Heeft TCO volgens u voorrang gekregen op fiscale optimalisatie?

“Ja, duidelijk! Een wagenparkbeheerder is bijna verplicht om de TCO te berekenen, gezien het aanbod van aandrijfmodi op de markt die in aanmerking komen voor zijn wagenpark . De TCO omvat ook de toekomstige fiscaliteit. Het is dus onvermijdelijk, ook al merk ik dat we het niet altijd over hetzelfde hebben als het over TCO gaat…”

Wat was je beste moment in 2022?

“Het geeft altijd voldoening om een paar grote deals binnen te halen. Soms verlies je ze, soms win je ze. En in 2022 hebben we er een paar gewonnen.”

Wat zijn uw verwachtingen voor 2023?

“Persoonlijk kijk ik weer uit naar het Autosalon. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan en of het publiek nog steeds enthousiast is. Het Autosalon is nog steeds het grote autofestival dat me veel herinneringen geeft aan mijn jeugd, met mijn vader. Ik ben optimistisch: ik weet zeker dat de klanten terugkomen!”

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine