Helft van de bedrijfswagenbestuurders krijgt geen feedback over rijgedrag

De helft van de bestuurders met een bedrijfswagen krijgt geen individuele feedback over zijn rijgedrag. Dat blijkt uit een studie van hogeschool UC Leuven-Limburg bij 150 bedrijven met een wagenpark van vijftig tot meer dan vijfhonderd voertuigen.

Verrassende cijfers, want de meerderheid van de ondervraagden gelooft dat het analyseren en bijsturen van het rijgedrag van chauffeurs kan zorgen voor minder ongevallen, minder brandstofverbruik en minder files.

Vorig jaar werden in België 292.743 nieuwe bedrijfswagens ingeschreven. Wie zijn wagen mag afhalen, krijgt in de meeste bedrijven meteen de sleutels, tekent een car policy en mag daarna de weg op. Hoe je daarna met de wagen rijdt, wordt in bijna de helft (45,3%) van de gevallen niet gemeten. 36% geeft wel feedback, maar pas wanneer het te laat is, zoals na buitensporig brandstofgebruik en na schade. En dat terwijl bijsturing door analyse van het rijgedrag voor 19 tot 24% minder ongevallen zorgt.

“Het is noodzakelijk om het rijgedrag van bestuurders preventief op te volgen. Coaching in het effectief gebruik van de brandstof zorgt voor een daling van het gemiddeld verbruik van de bedrijfswagens met 6 tot 8,5%”, zegt Jan De Strooper van Drivolution, een Leuvens opleidingscentrum dat elk jaar zo’n 5.000 chauffeurs coacht om veiliger en zuiniger te rijden en opdracht gaf tot de studie.

Data nochtans beschikbaar

In elke nieuwe wagen zit tegenwoordig een boordcomputer die data opslaat over het rijgedrag van de bestuurder. Toch heeft 78,4% geen aangepaste opleidingen om zijn chauffeurs te helpen om die te analyseren. Bij 61% gebeurt de opvolging van schadegevallen ook uitsluitend intern.

35,3% geeft wel toe dat er meer aandacht zou moeten zijn voor die opvolging, maar door tijdgebrek komt het er vaak niet van. 76,7% van de bedrijven die wel zo’n aangepaste opleiding aanbieden, merkten echter wel al het effect. De meerderheid van de ondervraagden (53,2%) is er dan ook van overtuigd dat het analyseren en bijsturen van het rijgedrag van chauffeurs kan zorgen voor minder ongevallen, minder brandstofverbruik en minder files.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!