Hoe BYD de Europese markt wil veroveren

Het grootste industriële geheim van China noemen ze het wel eens, BYD (Build Your Dreams). Het bedrijf is op het Oude Continent al aanwezig met zijn elektrische bussen en vorkheftrucks, maar produceert ook al microchips, batterijen en zelfs mondmaskers.  20 jaar geleden schroefde het bedrijf ook al zijn eerste auto’s voor de Chinese markt in elkaar, nu volgen er ook voor Europa.

Dat BYD al een serieuze reputatie heeft opgebouwd, blijkt uit de verkoopcijfers van het merk. BYD neemt immers 15% van de wereldwijde verkoop van stekkerwagens (EV+PHEV) voor haar rekening, wat haar de grootste maakt in dit segment. Om maar te zeggen: deze Chinese constructeur is geen kleine jongen, maar een mastodont met flink wat ervaring in huis, die samenwerkt met gerenommeerde Europese merken als Bosch en Brembo. Eentje die dit jaar trouwens aankondigde enkel nog elektrische wagens te bouwen.

Men noemt BYD wel eens het bestbewaarde industriële geheim van China

De auto’s die naar Europa komen, zijn dan ook stuk voor stuk 100% elektrisch. En we mogen in België best wel trots zijn, want samen met Scandinavië en Israël is de Benelux de pilootmarkt voor BYD, dat pas later naar bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland trekt. Bij ons zullen de eerste wagens in het laatste kwartaal van dit jaar of begin volgend jaar geleverd worden. Het resultaat van een productieketen waarin BYD veel componenten, van batterijen tot de door velen vervloekte halfgeleiders, in eigen handen heeft.

Drie vertegenwoordigers

Om naam te maken in Europa heeft BYD alvast drie vertegenwoordigers langs de zijderoute naar het Oude Continent gestuurd. De populairste van die drie zal ongetwijfeld de Atto 3 worden, een middelgrote SUV, net wat hier bij ons zo gesmaakt wordt. Het exterieur is nog conventioneel te noemen, maar het interieur is echt wel expressief met een geplooid dashboard, opvallende aircomonden, “gitaarsnaren” aan de opbergvakjes en heel wat technologie. Het scherm – dat je overigens 90° kan draaien – in combinatie met de digitale instrumentencluster en interieurverlichting zorgt voor een hoogtechnologisch sfeertje.

Prestaties? 204 pk en zo’n 420 km rijbereik dankzij een accu van 60 kWh. Tijdens een korte testrit merkten we ook dat het model best leuk rijdt: prima vering, enkel af en toe wat koppelreacties in het stuur bij forse acceleraties. Met een snellaadvermogen van 88 kW blijft de Atto 3 op dat vlak wel wat onder de norm.

De BYD Atto 3 pakt uit met een opvallend interieur

De andere twee wagens, E-segmenters Han (een berline) en Tang (een SUV, enkel te koop als zevenzitter) hebben qua interieur iets minder weg van een tent op Tomorrowland, maar steken hun hoogtechnologische insteek niet onder stoelen of banken. Ook hier krijgen we immers een hoogtechnologisch interieur, met eveneens het draaiende centrale scherm, maar dan met een iets rustigere, loungy sfeer.  

Beide modellen zijn trouwens vernoemd naar bekende Chinese keizerlijke dynastieën en daar horen ook keizerlijke prestaties bij. De Tang accelereert in 4,6 seconden naar de 100 km/u, de Han zelfs in 3,9, dat is even snel als een BMW i4 M50! Het rijbereik is zo’n 400 km voor de SUV en 521 voor de berline, al merkt BYD op dat haar wagens vooral in de koude goed presteren. Als bewijs daarvoor, haalde het de resultaten van een Noorse test naar boven, waar de Tang in de winter slechts 11% minder kilometers kon malen dan opgegeven, waarmee het zich tot beste leerling van de klas toonde.

De BYD Tang is vandaag al te koop in Noorwegen voor zo’n 60.000 euro

Hoe, waar en voor hoeveel?

Er waren heel wat gegadigden om BYD in te voeren op de Belgische markt, maar uiteindelijk zou die eer te beurt vallen aan Inchcape. “Zou”, inderdaad, want op het moment van schrijven moeten de laatste punten en komma’s in het contract nog gezet worden. BYD gaat in ieder geval voor een model met fysieke verkooppunten, in tegenstelling tot de “leefomgevingen” die we bijvoorbeeld kennen van Polestar en Lynk & Co, waarvan je de modellen nadien online kan kopen. Die verkooppunten zullen waarschijnlijk gelieerd worden aan de Toyotaverkooppunten, aangezien Inchcape ook Toyota en Lexus invoert in ons land, maar daarover heerst er nog geen duidelijkheid. Hou dus zeker onze website in de gaten om dit dossier te volgen!

En hoeveel dit alles mag kosten? Prijslijsten voor de Han en Atto 3 hebben we nog niet gezien. De Tang is dan ook onze enige prijsindicatie. Hij was dit jaar in een pilootproject al te koop in Noorwegen voor omgerekend zo’n 60.000 euro. Wat meteen duidelijk maakt dat BYD, in tegenstelling tot enkele Chinese voorgangers, niet voor de volumemarkt gaat met goedkope modellen, maar een positie tussen de premiummerken ambieert. Benieuwd of daar ook een sterke focus op de fleet bijhoort.

Foto’s BYD

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine