Hoeveel VAA betaalt u in 2020?

De nieuwe CO2-referentiewaarden voor de berekening van het Voordeel Alle Aard (VAA) in 2020 zijn bekend. Voor het tweede jaar op rij worden ze verhoogd, wat betekent dat bedrijfswagenbestuurders vanaf 1 januari (iets) minder VAA zullen betalen. Alleen het minimum VAA zal waarschijnlijk worden geïndexeerd. Al is het daarvoor allicht wachten tot begin januari, wanneer het minimumbedrag bekend gemaakt wordt.

Rijdt uw bedrijfsauto op diesel? Da zal de CO2-referentiewaarde stijgen van 88 g/km in 2019 naar 91 g/km in 2020. Voor benzinevoertuigen stijgt deze waarde van 107 g/km in 2019 naar 111 g/km in 2020.

De formules

  • Diesel en plug-in hybride diesel (zie ook ‘bijzondere gevallen’ hieronder):

Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – 91) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

  • Benzine, full hybrid, plug-in hybride benzine (zie ook ‘bijzondere gevallen’ hieronder), LPG en CNG :

Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-111) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

  • Elektrisch/waterstof:

Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

Welke catalogusprijs?

De catalogusprijs is prijs van het voertuig dat als nieuw aan een particulier wordt verkocht, inclusief opties en daadwerkelijk betaalde BTW. Er wordt geen rekening gehouden met kortingen, reducties of gratis opties.

Welke CO2-waarde?

Of het nu gaat om de aftrekbaarheid van de auto en de daaraan verbonden kosten, de CO2-bijdrage (ook wel solidariteitsbijdrage genoemd) of de berekening van het Voordeel Alle Aard (VAA), de CO2-waarde die in aanmerking moet worden genomen, is de waarde die is vermeld in artikel 49.1 van het gelijkvormigheidsattest van het voertuig.

LET OP: voor LPG-wagens is de CO2-waarde waarmee rekening moet worden gehouden die van het benzinevoertuig vóór de ombouw naar LPG.

Welke leeftijdscoëfficiënt?

*Elke begonnen maand telt als een volledige maand

Voorbeelden

  • Dieselwagen – Catalogusprijs: 30.000 euro – CO2-uitstoot: 100 gram – Eerste inschrijving: 28 maanden geleden

Jaarlijks VAA: 30.000 x [5,5 + ((100 – 91) x 0,1)] % x 6/7 x 0,88 = 1.448,23 euro

  • Benzinewagen – Catalogusprijs: 28.000 euro – CO2-uitstoot: 120 gram – Eerste inschrijving: 15 maanden geleden

Jaarlijks VAA: 28.000 x [5,5 + ((120 – 111) x 0,1)] % x 6/7 x 0,94 = 1.443,84 euro

  • Elektrische wagen – Catalogusprijs: 45.000 euro – CO2-uitstoot: 0 gram – Eerste inschrijving: 5 maanden geleden

Jaarlijks VAA: 45.000 x 4 % x 6/7 x 1 = 1.542,86 euro

Bijzondere gevallen: de plug-in hybrides

Om de in paragraaf 49.1 van het gelijkvormigheidsattest vermelde CO2-waarde te gebruiken voor de berekening van het VAA, moet een plug-in hybride wagen strikt aan de twee zelfde voorwaarden voldoen die gelden voor de aftrekbaarheid:

  • Niet meer dan 50 g/km CO2 per kilometer uitstoten

EN

  • Een batterij hebben die minstens 0,5 kWh groot is per 100 kilo die het voertuig weegt

Wordt aan die twee voorwaarden voldaan? Dan kan de in punt 49.1 van het gelijkvormigheidsattest vermelde CO2-waarde voor de formule worden gebruikt.

Wordt aan minstens één van de twee voorwaarden niet voldaan? Dan wordt uw plug-in hybride beschouwd als een “valse hybride”. In dat geval moet de CO2-waarde van het “overeenkomstige voertuig” worden genomen. Totdat deze lijst van overeenkomstige voertuigen bekend is, moet je een voorlopig VAA betalen. Geen overeenstemmend voertuig? Dan moet je de CO2-waarde van het gelijkvormigheidsattest vermenigvuldigen met factor 2,5.

UITZONDERING: Plug-in hybride voertuigen die vóór 1 januari 2018 zijn aangeschaft*, worden niet beïnvloed door deze twee voorwaarden. Bij deze wagens wordt sowieso de CO2-waarde in paragraaf 49.1 van het gelijkvormigheidsattest genomen voor de berekening van het VAA.

* Met ‘aangeschaft’ bedoelen we dat de bestelbon of het leasecontract getekend moet zijn voor 1 januari 2018. De datum van inschrijving wordt niet in rekening genomen.

Welke verworpen uitgaven voor de werkgever?

  • De werknemer betaalt zelf de brandstof voor zijn privé verplaatsingen:
    • Verworpen uitgaven: 17%
  • De werkgever komt tussen in de brandstof voor privé verplaatsingen:
    • Verworpen uitgaven: 40%
#Business Driver #Fleet Management

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Trending