In weinig landen werd een EV laden duurder dan in België

Het leven werd in ons land afgelopen jaar een pak duurder. De winkelkar en de gasfactuur werden uiteraard een stuk duurder, maar ook het opladen van een elektrische wagen kostte je in 2022 meer dan een jaar eerder. Meer nog, in slechts vijf landen steeg de prijs van een laadbeurt harder dan in België.

Estland, Polen, Zweden, Slovakije en Lithouwen. Enkel in die vijf landen steeg de prijs van een laadbeurt harder dan in België, becijferde het Britse Drive-Electric. In Estland bedroeg de toename zelfs 146%, een gigantische stijging!

Ook in ons land ging de prijs aan de laadpaal sterk vooruit, met maar liefst 61%. Ter vergelijking: in de ons omliggende landen ligt dat cijfer een pak lager, met 31% voor Duitsland en 10% voor Nederland. Frankrijk staat niet in het lijstje van 25 landen dat onze bron meegeeft in haar overzicht van grootste stijgers, dus we kunnen aannemen dat de stijging bij onze zuiderburen zelfs onder de 10% ligt.

De volledige lijst van 25 landen waarin de prijs van de elektriciteit het sterkst steeg, vind je hieronder. Let op: de prijzen staan in Britse Pond. Op het moment van schrijven is 1 Pond 1,13 Euro waard.

Methodologie

Hoe bekerende Drive-Electric deze cijfers? Via Global Petrol Prices werd per land de gemiddelde prijs van benzine, diesel en elektriciteit berekend voor 2022 en voor 2021. Met deze prijzen in het achterhoofd, ging het bedrijf aan de slag met de vijf populairste benzineauto’s en de vijf populairste elektrische auto’s, waarbij hun maximale actieradius (in mijlen, 1 mijl is 1,6 km) op een volle tank/accu en hun tank/accucapaciteit werd genomen en vervolgens een gemiddelde werd berekend voor deze cijfers. De gemiddelde accucapaciteit bedroeg 60 kWh, de gemiddelde actieradius voor EV’s was 236 mijl. De gemiddelde benzinetankinhoud was 50 liter en de gemiddelde actieradius in mijlen was 393.

Tot slot berekende Drive-Electric het verschil tussen de kosten van het vullen van de tank van een benzineauto per 100 mijl en het opladen van de batterij van een elektrische auto per 100 mijl. Met het hierboven berekende gemiddelde kon men voor elk land de gemiddelde kosten per mijl berekenen, zowel voor elektrische als voor benzineauto’s. Vervolgens hebben we dat getal vermenigvuldigd met 100 voor het tarief per 100 mijl. Vervolgens rangschikten we elk land op het prijsverschil tussen elektrische en benzinevoertuigen per 100 mijl.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine