Interview | Henri de Hemptinne over de 100e verjaardag van CIAC en de veranderende autosector

CIAC viert dit jaar zijn 100e verjaardag. En dat moet gevierd worden! Onder meer met een oldtimerrally begin september, maar ook met acties in de showroom. Want CIAC ziet nog een grote toekomst voor zich als “kleine dorpje uit Asterix” in een autowereld vol schaalvergroting. Soms met de stroom mee, soms tegen de stroom in… en af en toe zelfs de stroom vooruit!

FLEET.be: Gefeliciteerd met jullie 100e verjaardag. Wat is jullie geheim?

Henri de Hemptinne: “Je moet jezelf blijven heruitvinden. Alhoewel, het woord ‘heruitvinden’ is misschien te drastisch. Evolueren en meegaan met wat de klant voelt, dat is beter geformuleerd, want de klant is het belangrijkste. Naar de toekomst toe wordt het ook heel belangrijk om de juiste mensen vinden, maar ook en vooral de eigen mensen houden en vormen. Hiervoor moet het bedrijf aantrekkelijk zijn: modern zijn, investeren, een mooi imago hebben. Maar dienstverlening is het allerbelangrijkste! Zo zijn we al in 1976 begonnen met de verhuur van wagens, we hebben hier dus heel wat ervaring in kunnen opbouwen en dat levert vandaag op.

Hoe houden jullie het hoofd recht tussen de verschillende grote (vaak buitenlandse) groepen?

“Service en dienstverlening! Elke dag strijden! Eigenlijk is er niet veel veranderd tegenover vroeger. De grotere hebben andere budgetten qua marketing etc en kunnen daarmee enorm uitpakken, maar wij pakken uit met service en dienstverlening, elke klant telt bij ons!”

Ter ere van hun 100e verjaardag organiseerde Ford CIAC begin september een Rally

Welke toekomst zien jullie voor jullie merken?

“Het wordt een harde strijd met de Chinese merken. Er heerst een lichte vrees voor de EU markt gezien de grote concurrentie. Merken gaan keuzes maken in hun gamma’s en zich in zekere zin specialiseren.”

En welke toekomst zien jullie weggelegd voor leasing in het algemeen? Er komen immers steeds meer alternatieve formules op

“Leasing bij bedrijven zal zeker blijven bestaan. Er zijn enorm veel werknemers die een bedrijfswagen willen. Bovendien is voor veel van hen de bedrijfswagen een deel van de verloning en als dusdanig noodzakelijk de dag van vandaag.”

“Naar personal lease zien we dan weer amper vraag, mede door de hoge kostprijs. Bovendien merken we dat mensen nog altijd graag een wagen in eigen bezit hebben.”

Ter ere van hun 100e verjaardag organiseerde Ford CIAC begin september een Rally

Jullie kiezen bewust multimerk en multidisciplinair (dealer, leasing, schadeherstel,…). Waarom?

“Ons mantra is ‘Nooit alle eitjes in dezelfde mand steken’. Diversiveit is nu eenmaal een pluspunt op alle gebied. We hebben 92 jaar met Peugeot gewerkt en doen nu Toyota (2005), Lexus (2019) en Ford (2003). Het was dus goed dat we die back-up hadden. Hetzelfde voor de sector van de carrosserie. Die heeft het moeilijk. Mensen vinden is een ramp. Tarieven voor herstellingen zijn enorm laag. En dankzij onze tweedehandscentra konden we de prijsstijgingen – en daardoor vertraging van de markt – bij de autoverkoop counteren. Dankzij onze spreiding zijn we altijd bestand tegen schommelingen binnen de verschillende sectoren waarin we actief zijn.”

Doen jullie speciale acties rond jullie 100e verjaardag?

“Elke maand zijn er speciale acties. In januari een slipcursus, in februari een bon voor een restaurant. Maar ook tankbeurten, accessoires, bluetoothspeaker. We trakteren met andere woorden veelvuldig voor onze verjaardag.”


De afermovie van het CIAC 100 weekend kan je alvast hieronder bekijken.

#Fleet Dealers #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine