Karl Lechat – Managing Director Lucien: “Electric light wordt de nieuwe trend”

In het najaar van 2021 kondigde D’Ieteren aan dat het zich ook in de debatten ging mengen rond fietsmobiliteit. De naam Lucien werd gekozen. Een verwijzing naar de laatste Belgische winnaar van de Tour de France maar ook naar Lucien D’Ieteren, die begin vorige eeuw de cruciale beslissing nam de carrosseriebouw van auto’s om te ruilen voor de assemblage en import. Ondertussen telt de Lucien keten al 20 vestigingen en dat zal zeker niet het laatste wapenfeit zijn. We ontmoetten Karl Lechat, Managing Director Lucien tijdens de D’Ieteren Mobility Experience voor een update!

Lucien opent begin april een nieuwe flagshipstore in Wilrijk. Wat mogen de klanten daar verwachten?

KL: “We hadden al de grootste fietsenwinkel in Antwerpen, eveneens in Wilrijk. Nu verhuizen we naar een nieuw locatie in Wilrijk die nog groter is: 2.000 m2 winkelruimte en 3.000 m2 magazijnruimte. We geloven nog altijd in een mix van grotere en kleinere winkels. We zijn actief in de urban mobility en dan is regionaliteit belangrijk. Dit kadert ook in het grotere verhaal van brede mobiliteit waar D’Ieteren vandaag voor staat. We hebben niet zo lang geleden met het New Mobility Center in Kontich (nvdr: een vestiging van Auto Natie) de autoconcessie van de toekomst geopend en vier kilometer verder heb je de grootste fietsenwinkel van Antwerpen.”

Wat zijn de verdere expansieplannen voor de toekomst?

KL: “We kijken continu naar nieuwe opportuniteiten. Ik was onlangs nog in Vilvoorde bij een fietsenwinkel. Met de werken aan de brug van Vilvoorde die jaren zullen duren, is dat bijvoorbeeld een mooi voorbeeld hoe de fiets een interessant alternatief kan zijn. Verder concentreren we ons momenteel vooral op de centrumsteden. Vandaag hebben we zeven winkels in Brussel, waar er zeker nog twee bijkomen. Acht winkels in Antwerpen, twee in Leuven en daar komt er een derde bij. Ook in Mechelen hebben we er twee. In Oost-Vlaanderen hebben we na de overname van Remory in Wetteren ook nog plannen om een locatie te openen in de buurt van het voetbalstadion van AA Gent. Onze strategie is een mix van overnames en het openen van eigen nieuwe locaties. Regio’s waar we ook scouten en waar we nog niet aanwezig zijn: Luik, Namen, Kortrijk. Noem het dus gerust een work in progress.”

Wat zijn de parameters waarmee u rekening houdt bij een overname?

KL: “Je kijkt naar het aanbod van de fietsen en naar de reputatie. Maar uiteindelijk maken de mensen het verschil. Het geloof om samen een toekomst uit te bouwen. Ik geeft het voorbeeld van Remory in Wetteren. Een familiebedrijf dat al decennia bestaat en een zeer goede reputatie heeft. Tijdens onze gesprekken kwam naar voor dat we als D’Ieteren – ook al zijn we veel groter – dezelfde waarden hebben. Een Belgisch familiebedrijf dat kwaliteitsvolle producten invoert en verkoopt met een marge én het verschil maakt door kwaliteit en service te bieden.”

Waarom staan fietsenwinkels open voor overnames?

KL: “Schaalgrootte. De fietsmarkt is aan het veranderen. Duurdere fietsen, meer segmentering. De toegang tot merken en onderdelen wordt er niet eenvoudiger op. Je ziet eigenlijk dezelfde consolidatie als bij de autodistributie. Deel uitmaken van een grote groep zoals D’Ieteren heeft in dat opzicht alleen maar voordelen.”

Bedrijfsfietsen hebben zich de afgelopen jaren bewezen als een belangrijk mobiliteitsalternatief. Kunnen de werknemers van de B2B-klanten op een specifieke service rekenen in de Lucien-winkels?

KL: “Die insteek is in se dezelfde als voor de particuliere klant. De werknemer is eigenlijk een user-chooser die zich niet anders gedraagt als een B2C-klant. Het enige verschil is dat hij het niet zelf moet betalen. We hebben wel Lucien Business opgericht voor de beslissingsnemers, wat steeds meer mobility managers zijn binnen bedrijven. Op dat niveau hebben we het dus over leasingbudgetten, eventueel een bike policy, etc In de praktijk komt daar voor die vloten meestal wel een service- en/of onderhoudsbudget op maat bij. Je kan dat perfect vergelijken met het businessmodel dat gebruikt wordt voor autovloten.”

Wat zijn de meest recente trends bij de fietsen?

KL: “Cargofietsen en longtails zijn zeer populair. Daar zijn de fabrikanten nog wat zoekende naar een sweet spot. Mensen kopen bijvoorbeeld meer longtails omdat die iets compacter en minder breed zijn dan de klassieke cargofiets met een bak vooraan. Riese & Müller heeft bijvoorbeeld een cargofiets ontwikkeld die nauwelijks langer is dan hun longtail-model en waarvan de bak vooraan kan uitgeklapt worden. Dat heeft voordelen op het vlak van maneuvreerbaarheid. Een ander trend is minder gewicht. Tot op heden was de trend elektrische motoren die steeds krachtiger worden en dus ook zwaardere batterijen. Nu zien we de tegenbeweging met compactere motoren en slankere modellen waarbij de motor beter ingewerkt is en zelfs niet meer opvalt. Light electric is zeker een trend die we de komende jaren zullen zien. Dat betekent ook meer engineering en ontwikkelingskosten. Die fietsen zullen dus duurder zijn dan de fiets waarbij je nog duidelijk ziet dat het om een elektrisch exemplaar gaat.”

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine