Laden elektrische auto’s: “400 prijscombinaties mogelijk”

Enkele dagen geleden bevestigde staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming, Eva De Bleeker (Open Vld), een bericht dat we enkele weken geleden al vermeld hadden in een interview met Jochen De Smet (EV Belgium): er wordt een wetgevend kader bestudeerd voor de duidelijke aanduiding van de laadprijs aan publieke oplaadpunten.

Staatssecretaris van Begroting en Consumentenbescherming, Eva De Bleeker (Open Vld), heeft dezelfde bedenking als elke burger die vandaag op elektriciteit rijdt:

Vandaag geven de meeste laadpalen onvoldoende transparantie over de prijssamenstelling. In de prijs van een laadbeurt zit namelijk niet enkel de prijs per kWh maar ook de parkeerretributie en de prijs per minuut, net als een administratie- en startkost. Consumenten weten dus vaak niet waar zij aan toe zijn op het moment dat zij hun elektrische auto willen opladen of aan het opladen zijn. Ook na de laadbeurt is de prijs van de laadbeurt niet altijd duidelijk en meestal is er ook geen schermpje, QR-code of sticker met prijsinformatie voorzien op de laadpaal. Daardoor krijgt de consument dus pas achteraf de rekening via een totaalfactuur. Consumenten weten zo soms pas een maand na de laadsessie hoeveel die exact gekost heeft.

Eva De Bleeker legt uit waarom : “De reden hiervoor is dat de prijzen van aanbieders van ad hoc oplaadbeurten aan laadpalen verschillen met de prijzen van aanbieders van oplaadbeurten via abonnementen. De uiteindelijke prijs voor de consument is steeds afhankelijk van heel wat mogelijke combinaties van bovenstaande kosten en van het feit of er ad hoc of via een abonnement wordt opgeladen. Daardoor zijn er zo’n 400 mogelijke prijscombinaties en is de prijs dus moeilijk op voorhand te berekenen.   “.   

Volgens de regelgeving van het consumentenrecht moet duidelijk op voorhand geïnformeerd worden over de prijs van het elektrisch laden en nadien een duidelijke afrekening krijgen. Consumenten zouden dus moeten weten hoeveel het zal kosten om, bijvoorbeeld, een half uur te laden.  

Staatssecretaris De Bleeker streeft daarom, in samenwerking met de sector, naar een duidelijke affichering van de prijs van een elektrische laadbeurt en wil ook dat ter plaatse betalen overal mogelijk wordt. Ze bekijkt daarvoor de mogelijkheid van een wetgevend kader, samen met de economische reglementering. De sector laat weten dat de benodigde protocollen die hiervoor klaar en implementeerbaar zijn.  

#Auto

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending