Op de IAA in München pakt MINI uit met twee nieuwe modellen: de elektrische Cooper en Countryman. Ze betekenen een grote stap voorwaarts voor het merk, dat nu echt in volle elektrische omwenteling zit.
Cooper is niet langer een uitrustingsniveau, maar de naam van de nieuwste elektrische MINI. Je kan hem al zien in driedeursvariant, de vijfdeurs volgt later. Qua design zien we uiteraard eerder een evolutie van de klassieke MINI-taal dan een revolutie. De nieuwste generatie is puurder, iets meer afgelijnd, en maakt vooral technologisch het verschil.
De achterlichten waarvan je het design kan aanpassen (drie verschillende opties) is een leuke spielerei, maar vooral binnenin maakt de Cooper indruk. Het centrale, ronde oledscherm is hyperpersonaliseerbaar, met zelfs een mode waarin je de achtergrondfoto zelf kan kiezen, zoals op je smartphone. En ondergetekende kon het al uittesten: het werkt hypersnel.
Nog even spreken over de cijfertjes van de elektrische Cooper, die in twee versies komt: de 184 pk sterke elektromotor in de MINI Cooper E genereert een koppel van 290 Nm en stuwt de wagen in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u. De MINI Cooper SE heeft met zijn vermogen van 218 pk en zijn maximumkoppel van 330 Nm genoeg aan 6,7 seconden voor dezelfde oefening. Het rijbereik bepaald in de WLTP-testcyclus bedraagt 305 kilometer voor de MINI Cooper E en 402 kilometer voor de MINI Cooper SE. Daarmee beschik je quasi over een verdubbeling van de range van de huidige MINI Electric. Qua rijgedrag zou de nadruk dan weer echt op het typische kartgevoel van een MINI moeten liggen, met onder meer een GoKart-modus.
Countryman zonder PHEV
Met 6 centimeter extra hoogte en 13 centimeter extra lengte is de nieuwe MINI Countryman merkbaar groter dan zijn voorganger. Het design is dan weer een stukje hoekiger dan voordien. Binnenin zien we net als bij de Cooper een technologische sprong voorwaarts en ligt de nadruk op modulariteit.
De 204 pk sterke elektromotor in de MINI Countryman E genereert een koppel van 250 Nm en stuwt de auto in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Met hun vermogen van 313 pk en hun gecombineerde koppel van 494 Nm hebben de elektromotoren van de vierwielaangedreven MINI Countryman SE ALL4 daarvoor genoeg aan 5,6 seconden. Het rijbereik bepaald in de WLTP-testcyclus bedraagt 462 kilometer voor de MINI Countryman E en 433 kilometer voor de MINI Countryman SE ALL4. Ook benzine en dieseloplossingen blijven van de partij. Een plug-in hybride variant zal je dan weer niet kunnen bestellen. We kregen de reden voor het schrappen van de PHEV te horen van Stefanie Würst, Head of MINI. Dat interview lees je woensdag op onze website.
#Auto