Mobia: bedrijfswagens belangrijkste motor van elektromobiliteit in België

Naar aanleiding van de komende verkiezingen en gezien mobiliteit aan heel wat maatschappelijke domeinen raakt, schreef Mobia, de mobiliteitsalliantie tussen FEBIAC, RENTA en TRAXIO vorig jaar een memorandum opgebouwd rond 3 prioriteiten, 5 uitdagingen, 25 thema’s en 100 concrete beleidsaanbevelingen. Nu komt de koepelorganisatie met een update die interessante inzichten biedt over de evolutie in 2023.

Elektromobiliteit wint op vrijwel alle fronten terrein

– met een marktaandeel van 51% zijn nieuwe elektrische fietsen nu in de meerderheid. Dit is een stijging van 4% ten opzichte van 2022;

– het aandeel van nieuwe elektrische bromfietsen is gestegen tot 62%, een stijging van 35% ten opzichte van 2022;

– het aandeel van nieuwe elektrische motorfietsen is stabiel gebleven op 3%;

– het aandeel van nieuwe oplaadbare elektrische auto’s is 40%, een stijging van 14% ten opzichte van 2022. Ter vergelijking: het gemiddelde aandeel aan inschrijvingen van nieuwe oplaadbare elektrische voertuigen over de hele EU bedraagt 23%. België doet het dus veel beter dan het Europese gemiddelde.

– Het marktaandeel van tweedehands elektrisch oplaadbare voertuigen bedraagt 6%, een stijging van 2% ten opzichte van 2022;

– het aandeel van oplaadbare elektrische bedrijfsvoertuigen, licht of zwaar, blijft vrij beperkt, hoewel het lichtjes stijgt met 1% ten opzichte van 2022.

Bedrijfswagens zijn de belangrijkste motor van elektromobiliteit in België.

Bijna 7 op 10 nieuwe inschrijvingen staan op naam van een bedrijf. Het aandeel van oplaadbare elektrische voertuigen in de B2B-sector bedraagt 54%, tegenover slechts 10% voor de particulieren. Deze laatsten zijn nog steeds terughoudend om een geëlektrificeerd voertuig te kopen om gekende redenen: een te hoge aankoopprijs, te veel onzekerheden over de reële autonomie en over de beschikbaarheid van laadinfrastructuur.

Aantal publiek toegankelijke oplaadpunten blijft groeien

Deze trend is deels te danken aan de talrijke initiatieven van de privésector. Er zijn echter grote regionale verschillen: 75% van de laadinfrastructuur bevindt zich in Vlaanderen en de overige 25% in Wallonië en Brussel. Er blijft een lange weg af te leggen om de doelstelling van 200.000 publiek toegankelijke laadpunten te halen om tegen 2030 twee miljoen ECV’s te kunnen opladen.

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine