Mobia geeft schot voor de boeg in aanloop naar verkiezingen 2024

Mobia, het samenwerkingsverband tussen mobiliteitsfederaties Febiac, Renta en Traxio, noteerde de afgelopen maanden de belangrijkste vraagstukken die vandaag leven in de sectoren die zij vertegenwoordigen. Dit resulteerde in een Mobiliteitsmemorandum met 3 hoofdprioriteiten en 101 beleidsaanbevelingen die onze mobiliteit duurzaam, vlot, betaalbaar, veilig én toekomstgericht moeten houden. Een jaar voor de verkiezingen van 2024 geven de sectorfederaties aan waar voor hen de prioriteiten liggen …

Met dit memorandum reiken de federaties de hand uit naar de politiek om samen de mobiliteitsuitdagingen aan te pakken. Ze bundelen op overzichtelijke wijze hun beleidsaanbevelingen, maar willen vooral ook in dialoog gaan en luisteren hoe zij als sector zélf nog beter kunnen bijdragen aan de doelstellingen op vlak van duurzaamheid, vlot verkeer, betaalbaarheid, verkeersveiligheid en tewerkstelling.

Recht op mobiliteit voor iedereen

Met deze niet mis te verstane bewoordingen geeft Mobia aan dat mobiliteit geen privilege mag worden van de “happy few: “Mobiliteit is een recht dat wij moeten verdedigen, evenals het recht van de burger om vrij zijn mobiliteit te kunnen kiezen, zowel voor privé- als voor beroepsdoeleinden, en dit tegen betaalbare voorwaarden. Digitalisering en coördinatie van de verschillende vervoerswijzen zijn van essentieel belang, net als een comfortabel en gevarieerd aanbod. De opkomst van nieuwe technologieën mag niet leiden tot mobiliteitsarmoede door sommige mensen hun individuele mobiliteit af te nemen. Een voor zoveel mogelijk mensen financieel toegankelijke individuele mobiliteit moet behouden blijven. In een fase van energietransitie moeten we ervoor zorgen dat het aanbod van recente voertuigen, die reeds aan strenge emissie- en luchtkwaliteitsnormen voldoen, aantrekkelijk blijft.

De toon is daarmee duidelijk gezet: elektrificatie zal niet voor iedereen haalbaar/betaalbaar zijn, Mobia houdt een pleidooi om de piste van andere duurzame oplossingen open te houden.

Drie prioriteiten

Naast meer dan 100 aanbevelingen focust Mobia zich in dit Memorandum op drie prioriteiten

Modernisering van de fiscaliteit voor een betaalbare zero-emissie mobiliteit

Het toenemend aantal zero-emissie voertuigen en de congestie van onze wegen vragen om een modernere aanpak van de autofiscaliteit. Eenmalige of jaarlijkse autobelastingen hebben weinig impact op het mobiliteitsgedrag. De totale belastingdruk op de automobilist is vandaag al erg groot. We pleiten ervoor om deze niet verder te laten oplopen. Op termijn dienen nieuwe heffingen bestaande belastingen dan ook te vervangen, waarbij iedereen die gebruik maakt van onze verkeersinfrastructuur, mee bijdraagt aan de kosten ervan.
De stap naar zero-emissie rijden is voor een modale autogebruiker op dit ogenblik nog te groot. Sommigen zullen eerder geneigd zijn om langer met een huidig, vervuilender, voertuig te blijven rijden, dan de overstap te maken naar een milieuvriendelijker voertuig. Het is daarom belangrijk om voor particulieren de drempels te verlagen en hen juist aan te moedigen om de zwaarste vervuilers, doorgaans de oudste voertuigen, in te ruilen voor meer recente technologieën.
Er moeten financiële en fiscale incentives voorzien worden voor particulieren en bedrijven die uitstootvrij gaan rijden, zowel voor personen- als goederenvervoer. Dit voor de voertuigen zelf en voor de bijhorende tank- of laadinfrastructuur.

Laadinfrastructuur: de tijd dringt

De weg naar koolstofvrije mobiliteit, weze het van personen of van goederen, loopt in de huidige stand van de technologie onvermijdelijk via elektrificatie. Die transitie zal in een razend tempo verlopen de komende jaren. Daarom vragen we aan alle gewesten om de netbeheerders de middelen te geven om hun infrastructuur aan te passen aan deze nieuwe realiteit. Obstakels dienen weggewerkt te worden voor installateurs, eigenaars en beheerders van parkings en gebouwen en uitbaters van laadinfrastructuur zodat ze maximaal hun deel van het werk kunnen doen. Dit gaat zowel over fiscaliteit, vergunningsbeleid
als regelgevend kader in bredere zin. Daarnaast is het uiterst kritisch dat er op termijn voldoende en koolstofarme elektriciteitsbevoorrading is op elk moment en dat we ons niet te afhankelijk maken van geopolitieke wendingen.

De mobiliteitssector klaarstomen voor de jobs van morgen

  1. Investeren in opleiding en onderwijs om ervoor te zorgen dat werknemers in de mobiliteitssector over de vaardigheden en kennis beschikken om aan de toekomstige behoeften te
    voldoen.
  2. Innovatie en onderzoek met universiteiten en onderzoekscentra bevorderen aangezien de mobiliteitssector voortdurend in ontwikkeling is.
  3. Inclusie en diversiteit aanmoedigen, niet alleen in mensen maar ook in ideeën en perspectieven.
  4. Duurzaamheid bevorderen, zodat de mobiliteitssector op deze uitdagingen is voorbereid.

Het volledige memorandum downloaden? Dat kan via deze link!


#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine