Na de SU7 lanceert Xiaomi elektrische SUV YU7

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 0b9ed9264fb39db41af618b1fad63775.png

De SU7 heeft – en blijft – veel stof doen opwaaien, zowel in China als in Europa, dankzij zijn indrukwekkende prestaties op alle vlakken. Vandaag zet het consumentenelektronicamerk een nieuwe stap met de voorstelling van zijn SUV: de Xiaomi YU7, die er eveneens alles aan doet om een blijvende indruk te maken.

Na de berline SU7, die de markt op zijn grondvesten deed schudden met indrukwekkende cijfers, voegt Xiaomi een nieuwe troef toe met de YU7. Ter herinnering: de SU7 levert 299 pk, 400 Nm koppel en een WLTP-actieradius tot 600 km dankzij batterijen van 73,6 of 101 kWh (wat de actieradius zelfs op 710 km brengt). Ook de hogere versies stellen niet teleur: de SU7 Max heeft een vermogen van 673 pk met vierwielaandrijving en sprint van 0 naar 100 km/u in 2,78 seconden, terwijl de SU7 Ultra met 1.526 pk de records breekt, de 0-100 km/u in 1,98 seconden aflegt en een topsnelheid haalt van 359 km/u. Drie motoren (één vooraan, twee achteraan) drijven deze elektrische raket aan, een directe concurrent van de Tesla Model S Plaid en de Porsche Taycan.

En nu een SUV

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 0640b498d42d74e09a3a2abd26848db3.png


Inhakend op het succes van de berline lanceert Xiaomi zijn SUV, de YU7. Een imposant formaat (4,999 m lang, 1,996 m breed, 1,608 m hoog, met een wielbasis van 3 meter) waarmee hij zich rechtstreeks richt op het terrein van de elektrische Porsche Macan. Er zijn drie versies voorzien:

YU7 RWD : achterwielaandrijving, 235 kW, 528 Nm, 0–100 km/u in 5,88 s, maximumsnelheid 240 km/u

YU7 Pro AWD : twee motoren, 365 kW, 690 Nm, 0–100 km/u in 4,27 s, maximumsnelheid 240 km/u

YU7 Max AWD : twee motoren, 508 kW, 866 Nm, 0–100 km/u in 3,23 s, maximumsnelheid 253 km/u

15 minutes voor… 620 km!


Vaak gezien als een fabrikant van smartphones, bewijst Xiaomi dat het ook de kneepjes van de autowereld beheerst. Alle YU7-modellen staan op een 800V-platform. Het resultaat: tot 620 km rijbereik bijladen in slechts 15 minuten.

RWD : LFP batterij van 96,3 kWh, rijbereik: 835 km

Pro AWD : LFP batterij van 96,3 kWh, rijbereik: 770 km

Max AWD : NCM batterij van 101,7 kWh, rijbereik: 760 km

Herkenbaar design

Het design van de SU7 omvat een lichtsignatuur in de vorm van een amandel, die doet denken aan de voorlichten van McLaren. De algemene lijnen vertonen gelijkenissen met die van de Ferrari Purosangue of de Porsche Macan. Het interieur legt de nadruk op technologie, met als blikvanger het HyperVision-systeem. Dit is een panoramisch head-updisplay dat geprojecteerd wordt op het onderste gedeelte van de voorruit. Volledig configureerbaar en aanpasbaar, toont het informatie zoals het vermogen, de snelheid, navigatiegegevens en aanwijzingen van rijhulpsystemen (ADAS).

De zogenoemde “zero gravity”-voorstoelen zijn uitgerust met massagefuncties, elektrische verstelling en ergonomische ondersteuning. Achterin kunnen de stoelen tot 135° achterover leunen. De indeling van het interieur is gericht op een optimale benutting van de ruimte, met ecologisch gecertificeerde materialen, geïntegreerde opbergvakken en een panoramisch dak van 1,7 m² dat zorgt voor veel lichtinval.

De officiële prijs is nog niet bekendgemaakt, maar in China zou de YU7 vanaf 199.000 yuan aangeboden kunnen worden, wat minder dan 25.000 euro is.

Veelbelovend design, maar ook controverse

Ondanks een vliegende start krijgt Xiaomi flink wat kritiek te verduren. Er zijn drie dodelijke slachtoffers gemeld na een ongeluk waarbij de autonome rijfunctie betrokken was. Een andere controverse draait om een “high-end” motorkap die voor 5.000 dollar wordt verkocht en zogenaamd de koeling zou verbeteren, maar die als ineffectief of zelfs misleidend wordt beschouwd. Als gevolg daarvan zijn meer dan 70 klanten een collectieve rechtszaak gestart en eisen ze hun geld terug, of zelfs het dubbele van de voertuigprijs. Daarbovenop zijn er ook problemen met de afwerking: slecht passende onderdelen, door hitte vervormde motorkappen en twijfels over de betrouwbaarheid.

Te midden van deze stortvloed aan kritiek spreekt Xiaomi inmiddels van een desinformatiecampagne. In een bericht op 19 mei 2025 op Weibo verklaarde Lei Jun, CEO van het merk, dat 10.000 geautomatiseerde accounts valse informatie verspreiden om Xiaomi schade toe te brengen. Er loopt momenteel een juridische tegenactie.

Hopelijk wordt dit rechtgezet voordat deze Xiaomi-voertuigen in Europa op de markt komen!

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine