NEDC, WLTP en elektrische auto’s: gaat de autonomie omlaag of de prijs omhoog?

Wat is de impact van WLTP op het bereik, de batterijen en de prijs van elektrische voertuigen (EV’s)? Deze studie is eind 2019 uitgevoerd door analist Jato. Toegegeven, het is een beetje gedateerd, maar deze waarnemingen zijn een paar maanden later nog altijd relevant.

In deze studie vergeleek Jato de oude NEDC-gegevens met de nieuwe WLTP-gegevens op de Nederlandse markt (een van de belangrijkste markten voor elektrische voertuigen in Europa). Zo’n 23 versies van EV’s hadden zowel een NEDC- als een WLTP-waarde en werden in deze vergelijking meegenomen.

Het bereik van de 23 versies, zoals gemeten volgens NEDC, bedraagt gemiddeld 370,80 km. Voor dezelfde versies is de actieradius 343,35 km onder de WLTP-cyclus. Verschil: -27,45 km. Maar als we alleen kijken naar de auto’s zonder verbeterde accu’s (13 versies), zien we een daling van 80,45 km, wat neerkomt op een vermindering met 17,78%. Anderzijds is de actieradius van auto’s met een ‘geüpgradede’ accu in de WLTP-schaal gemiddeld met 37,33 km toegenomen.

Kijkend naar het energieverbruik van de accu vond Jato een gemiddelde stijging van 5,6 kWh, van 48,05 in NEDC naar 53,6 volgens WLTP.

De gemiddelde prijs is verhoogd met 1.625,76 euro per versie, ondanks de daling van de gemiddelde autonomie. In de gevallen waarin de batterij niet werd vervangen, bedroeg de gemiddelde prijsstijging 1.029,09 euro. Maar wanneer de ‘WLTP-versie’ met een grotere accu werd uitgerust, steeg de gemiddelde prijs met € 2.355,02. Een belangrijk verschil dat erop zou kunnen wijzen dat de toename van de accucapaciteit in de nieuwe prijs is gecompenseerd.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine