NMBS geeft mobliteitsbudget een slag in het gezicht

We meldden het al begin deze week: het mobiliteitsbudget is goed op weg om in voege te treden vanaf januari 2019.

En hoewel er nog niet over gedebatteerd wordt in de Kamer, krijgt het mobiliteitsbudget al een flinke klap te verwerken. Niet van de werkgeversorganisaties of de vakbonden. Nee, de slag komt van waar je het niet zou verwachten: de NMBS!

Het vervoersbedrijf verbiedt immers vanaf volgend jaar tijdens het spitsuur fietsen op de trein (plooibare exemplaren uitgezonderd). “Fietsen nemen te veel plaats in. Plaats die we willen vrijhouden voor de reizigers. En we kunnen de treinen niet verlengen”, klinkt de uitleg bij de NMBS. “Daarenboven roepen die fietsen dicht bij de treindeuren veiligheidsvragen op.”

Of deze maatregel ook de stiptheid van de treinen zal verbeteren, wordt niet gezegd.

Maar dus, indien u opteert voor een mobiliteitsbudget zonder auto of de mobiliteitsvergoeding (cash for car), stippelt u best nog eens uw woon-werkverkeer uit, zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Of u kiest voor een plooifiets. Of voor fietsdelen, dat vind je vaak in de buurt van stations!

Onmogelijkheid om zich aan te passen!

Het is dan ook de fietsmarkt (al dan niet elektrisch) die hier wordt getroffen. Een markt die nochtans groeit, ook bij de bedrijven.

Door deze beslissing toont de NMBS (opnieuw) dat het moeite heeft om zich aan te passen aan de verschillende spelers op de mobiliteitsmarkt. Het is opnieuw aan de klanten, de gebruikers, om zich aan te passen aan de nieuwe regels die door hun “mobiliteitsprovider” worden opgelegd. Mobiliteitsprovider: een idee dat steeds meer naar de achtergrond lijkt te worden gedrongen bij de Belgische spoorwegen, die ongetwijfeld wegens budgettaire restricties geen extra wagons kan inplannen of andere oplossingen kan zoeken … alle excuses zijn goed!

Wordt de NMBS straks “Niet Meer Beschikbaar voor Stadsfietsers”?

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!