Overgewicht auto’s vergroot ecologische voetafdruk

Einde maart publiceerde Green NCAP de resultaten van de Life Cycle Assessment (LCA) van de broeikasgasemissies en de primaire energievraag van geteste auto’s in 2022. Green NCAP heeft 34 auto’s getest met verschillende aandrijftypes: batterij-elektrisch, hybride-elektrisch, conventioneel benzine en diesel, en één voertuig, de Ford Puma, dat op alternatieve brandstof rijdt. De conclusie is duidelijk: de trend naar steeds grotere en zwaardere voertuigen heeft een negatieve impact op ecologische voetafddruk

Green NCAP is een initiatief dat de ontwikkeling bevordert van auto’s die schoon en energiezuinig zijn en het milieu zo min mogelijk schade toebrengen. Het heeft tot doel de kwaliteit van de lucht die we inademen te verbeteren, het gebruik van bronnen voor personenvervoer tot een minimum te beperken en de opwarming van de aarde tegen te gaan.

Groter en zwaarder

De berekeningen werden uitgevoerd met behulp van de interactieve Life Cycle Assessment-tool die beschikbaar is voor consumenten op de website van Green NCAP. De berekeningen zijn gebaseerd op de gemiddelde energiemix van de 27 EU-lidstaten en het VK, en een gemiddelde kilometerstand van 240.000 km gedurende 16 jaar. De resultaten van Green NCAP tonen aan dat de huidige trend naar grotere en zwaardere auto’s (vooral SUV’s) de negatieve impact op het klimaat en de energievraag aanzienlijk vergroot. Dit leidt niet alleen tot een toename van het brandstof- en elektriciteitsverbruik, maar creëert ook een bredere voetafdruk in de productie van voertuigen en batterijen.

Primaire energie: minder grote verschillen tussen EV’s en conventionele auto’s

De resultaten van de 34 geteste auto’s tonen aan dat batterij-elektrische voertuigen vooroplopen in het verminderen van broeikasgassen met 40-50% minder emissies in vergelijking met conventionele benzineauto’s, afhankelijk van het gekozen model. Qua vraag naar primaire energie zijn de verschillen tussen elektrische en conventionele auto’s minder groot. De hybride SUV’s die zijn getest, hebben een hoger brandstofverbruik en vanwege de verhoogde emissies in de gebruiksperiode hebben ze levenscycluswaarden in het bereik van 200-240 g CO2-equivalent/km en een geschatte 0,85-1,0 kWh/km. Deze cijfers liggen tussen de waarden van een grote elektrische SUV en een conventioneel benzine- of diesel-aangedreven tegenhanger.

Opmerkelijk zijn de resultaten van de Ford Puma op bio-ethanol (E85): in vergelijking met dezelfde auto op benzine zijn de broeikasgasemissies van deze auto verminderd tot een niveau dat dichter bij dat van batterij-elektrische auto’s ligt.

Opmerkelijk zijn de resultaten van de op bio-ethanol (E85) werkende Ford Puma. In vergelijking met dezelfde auto in benzine-modus heeft deze auto de uitstoot van broeikasgassen verminderd tot een niveau dat dichter bij het bereik van batterij-elektrische auto’s ligt. De processen die nodig zijn voor de productie van bio-brandstof verhogen de energiebehoefte van de Puma gedurende zijn levenscyclus met 57%, maar aangezien 60% van de totale energiebehoefte hernieuwbaar is, wordt er veel minder fossiele brandstof gebruikt.

Ook EV’s moeten op dieet

Deze berekeningen laten de verschillen tussen de milieueffecten van elke auto zien, maar ook de aanzienlijke invloed van de massa op de uitstoot van broeikasgassen en de vraag naar primaire energie. Dit is duidelijk zichtbaar voor alle types aandrijving, ook al kan de correlatie voor sommige auto’s enigszins vertekend zijn door verschillen in luchtweerstand of efficiëntie van de aandrijving. Niettemin is de onderliggende boodschap duidelijk: hoe zwaarder het voertuig, hoe groter de ecologische voetafdruk en hoe meer energie er nodig is om de auto te laten rijden. In het algemeen stoten batterij-elektrische voertuigen tijdens hun levensduur aanzienlijk minder broeikasgassen uit, maar een deel van de winst gaat verloren door hun hogere gewicht. Volgens Green NCAP delen consumenten en fabrikanten de verantwoordelijkheid voor deze trend, gezien hun stijgende interesse in grotere auto’s, met name SUV’s, als hun voertuig naar keuze.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine