Peugeot 3008 Hybrid4 (long term test)

Na zes maanden zit de stint van de Peugeot 3008 Hybrid4 onder het bewind van de FLEET-redactie er op. Tijd voor het eindverdict …

Om één ding kan je alvast niet heen: deze 3008Hybrid4 heeft alle basiskwaliteiten van het model dat door gewone atmosferische motoren wordt aangedreven … en die mogen op het vlak van de uitrusting best wel gezien worden. De 3008Hybrid4 die wij kregen is niet meteen standaard te noemen, want zowat iedere beschikbare optie zit aan boord: zonnedak, navigatiesysteem, head-up display, twee beeldschermen in de hoofdsteunen compleet met bluetooth headsets, infotainment-systeem met harde schijf, …

Peugeot slaat op het vlak van uitrusting ook een (veel) beter figuur dan de meeste van zijn Duitse concurrenten. Daar zijn de optielijsten meestal langer en duurder.

De Hybrid4 werd tijdens de testperiode ook enkele weken uitgeleend aan klanten van leasingmaatschappijen. De positieve indrukken van die chauffeurs komen grotendeels overeen met wat wij op de redactie in ons notitieboekje neerpenden: ruim, tal van opbergvakken, een comfortabele en hoge zitpositie … kortom een zeer praktische gezinswagen.

Dieselhybride

pugMaar de opmerkingen die wij over de dieselhybride al hadden in het vorige artikel: te luidruchtig en brutale overgangen bij het automatisch schakelen … ook die kwamen als een echo terug uit de hoek van de leasingrijders. Na enkele maanden achter het stuur zijn we steeds meer met de schakelflappen aan het stuur gaan rijden omdat zij de belangrijkste remedie zijn tegen het brutale schakelgedrag. Maar ergens blijft het jammer dat de technologie zelf niet voor meer gepolijste overgangen zorgt.

Het verbruik dat de Hybrid4 tijdens de eerste evaluatie liet noteren (zie FLEET 86), bleef de laatste drie maanden op hetzelfde niveau. De meest ecologische chauffeur wist de dorst te beperken tot 5,4 l/100 km. Bij gewoon alledaags gebruik op een gemengd parcours laat de Hybrid4 toch cijfers tussen de 6 en 6,4 l/100 km noteren. Volgens de invoerder kan daar gemakkelijk een liter vanaf mits een aangepast rijgedrag. Dit trekken we niet in twijfel, aangezien we zelf met ecodriving 5,4 liter op de tabellen zetten … maar toch blijft de vraag: is het niet de bedoeling dat een nieuwe technologie sowieso zuiniger is … zonder dat de chauffeur extra inspanningen moet leveren?

Bovendien zijn de gewone diesels van Peugeot ondertussen zo zuinig, dat ze de dieselhybride technologie een beetje in de wind zetten. Het belangrijkste verkoopsargument blijft voor ons dan ook de lage uitstoot van slechts 99 g CO2/km, daarmee doet de dieselhybride het stukken beter dan de gewone 2-liter diesel (139 g) …

Nog op het pro-lijstje: de mogelijkheid tot enkele  kilometers full-elektrisch rijden, een gecombineerd vermogen van 200 pk en de vierwielaandrijving. Deze laatste is trouwens ook beschikbaar wanneer de batterijen compleet leeg zijn, dan worden de achterste wielen via een “omweg” door de diesel aangedreven. De technische uitleg is iets ingewikkelder, maar onthoud vooral dat 4×4 altijd beschikbaar is indien u die nodig zou hebben.

Conclusie

Van de dieselhybride zelf hadden we meer verwacht op het vlak van gebruikscomfort en verbruik, maar de balans is min of meer in evenwicht door de ecologische kwaliteiten, het extra vermogen en de vierwielaandrijving. Dat is de afweging die u moet maken om tussen de 5.000 en 7.000 euro extra te betalen …

Plus

  • Royale uitrusting/comfort
  • Mogelijkheid puur elektrisch rijden/4×4
  • Hoog totaalvermogen

Min

  • Brutaal schakelgedrag
  • Verbruik

Philip De Paepe

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Tests