Plug-in hybride monovolumes en LCV’s in uw vloot: hier moet u op letten

Plug-in hybrides zijn door hun gunstige fiscaliteit enorm populair in de vloten. Ook bij de utilitaire voertuigen zijn er een aantal modellen beschikbaar. Hier moet u op letten als u ze wil inzetten in je vloot.

De nieuwe Volkswagen Multivan staat voor ecologisch personenvervoer. De wagen is zowat de enige plug-in hybride monovolume in zijn soort en vult daarmee een niche in zijn segment. Interessant voor personenvervoer, als taxi of gewoon als bedrijfswagen voor een werknemer met een kroostrijk gezin. Op deze zaken moet je letten wanneer je een PHEV-monovolume in je vloot integreert.

Ecologie

Utilitaire wagens zijn sowieso 100% aftrekbaar, maar gebruik je een monovolume als bedrijfs- of salariswagen, dan moet een PHEV aan een aantal voorwaarden voldoen vooraleer je de kosten volledig van de belastingen kan aftrekken. De nieuwe Volkswagen Multivan voldoet hier alvast aan met zijn lage CO2-uitstoot (minder dan 50 g/km), goed voor maximale aftrekbaarheid en het minimale VAA voor uw werknemers. De wagen haalt bovendien een brandstofverbruik van 1,6 tot 1,5 l/100 km volgens de NEDC-cyclus. En met een autonomie van 50 km (bij snelheden tot 140 km/u) kan je de meeste dagelijkse verplaatsingen volledig elektrisch afleggen. Fiscaal is hij met andere woorden de juiste keuze.

Om deze cijfers te kunnen voorleggen werd ook aan gewicht en aerodynamica gewerkt. In vergelijking met de voorganger is de cx-waarde teruggebracht van 0,35 tot 0,3 – een topscore in het segment van de gezinsvriendelijke bestelwagens. Alleen al de verbeterde aerodynamica vermindert de CO2-uitstoot met gemiddeld 7,8 g/km. Bovendien is de nieuwe Multivan aanzienlijk lichter dan zijn voorganger. Door het grotendeels nieuw ontwikkelde koetswerk en onderstel, dat niet langer gebruik maakt van stalen componenten, maar van aluminium, kon Volkswagen Commercial Vehicles bijvoorbeeld meer dan 45 kg besparen. Daarnaast verminderen de aluminium velgen het gewicht met tot wel 10 kg. Ook de stoelen achterin zijn beduidend lichter.

Gebruiksgemak

De nieuwe Multivan PHEV wordt standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en zes verhoudingen, voor optimale prestaties. En het koppel van de elektromotor (systeemvermogen: 218 pk) is instant beschikbaar, wat tot een zeer ontspannen rijervaring leidt.

Bovendien komt het model met heel wat rijhulpsystemen. Altijd standaard: het omgevingsbewakingssysteem Front Assist met voetganger- en fietserherkenning, uitwijkondersteuning, een nieuwe afslagassistent, verkeersbordherkenning, Lane Assist en het snelheidsregelingssysteem. Optionele systemen zijn onder meer de nieuwe Travel Assist, waarmee semiautomatisch rijden van 0 tot 210 km/u mogelijk is. 

Veelzijdigheid

De Multivan is beschikbaar in gewone en lange wielbasis. En ook hier combineert het model het beste van twee werelden. Om zijn karakter als monovolume te benadrukken, werd het interieur wat luxueuzer aangekleed, met een digitaal dashboard, sfeerverlichting met 30 kleuren en een railsysteem voor de achterste stoelen en banken, om zo de optimale set-up te creëren voor de passagiers.

Bovendien is de wagen een echt werkpaard. Tot 4.053 liter bagagevolume biedt voldoende ruimte voor elke klus. En als dat toch niet voldoende zou zijn en de zeilboot of het paard mee op reis moet, kan de nieuwe Multivan ook dat aan, dankzij een sleepvermogen van maximaal 2.000 kg. 

Dit artikel werd u aangeboden door Volkswagen. Meer info over de Multivan vindt u hier.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 3061 Leefdaal
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
Michael Mazuin Charleroi Sud 5651 Tarcienne
Michael Mazuin Charleroi Est 6220 Fleurus
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine