Plug-in hybride voor en na 1 juli: op deze vlakken is er een verschil

1 juli 2023 staat in het rood aangeduid in de agenda van veel fleetmanagers. Wagens besteld voor of na die datum krijgen doorheen de jaren immers een andere fiscale behandeling. Maar waar liggen de verschillen? FLEET.be zocht het uit.

Plug-in hybrides waren de afgelopen jaren ontzettend populair. Vooral bij vloten waren ze de ideale tussenoplossing richting een volledige elektrificatie van de vloot. Een Kia XCeed kan bijvoorbeeld 48 km rijden op een volle batterij. Als je weet dat de gemiddelde pendelafstand voor de Belg iets meer dan 30 km is, dan weet je dat je dat je het volledige woon-werktraject elektrisch kan afleggen en nadien de gewoonte kweekt van je wagen op te laden.

Aangezien de wetgever het bedrijfswagenpark 100% wil elektrificeren, vermindert het fiscale gunstregime echter. Vooral de datum van 1 juli springt in het oog. Wagens besteld voor die datum, vallen onder het oude regime, zet je pas op die dag je handtekening, dan val je onder een andere fiscaliteit. De verschillen leggen we hieronder uit.

Aftrekbaarheid daalt… maar niet meteen

Wagens besteld voor 1 juli behouden hun fiscale aftrekbaarheid. Voor plug-in hybrides betekent dat dat een “echte plug-in hybride” nog altijd 100% fiscaal afgetrokken kan worden, behalve de benzine, die post kan je slechts 50% fiscaal inbrengen. Ter herinnering: een “echte plug-in hybride” stoot minder dan 50 gram CO2/km uit en heeft een batterij van 0,6 kWh per 100 kilo voertuiggewicht. Nemen we het voorbeeld van de Kia XCeed, dan zien we dat het model duidelijk binnen de lijnen valt dankzij een CO2 van 32 g/km en een batterij van 8,9 kWh.

Maar wat als je deze Kia pas op 1 juli bestelt? Dan wordt de fiscale gunstregeling stapje per stapje uitgedoofd:

  • In de inkomstenjaren 2023-2024 behoudt het voertuig de fiscale status die het had vóór 1/7/2023 en blijft de aftrekbaarheid van de fossiele brandstof beperkt tot 50%.
  • In het inkomstenjaar 2025 wordt de aftrekbaarheid van voertuigen en elektriciteit beperkt tot 75% en blijft de aftrekbaarheid van het verbruik van fossiele brandstoffen beperkt tot 50%. 
  • In het inkomstenjaar 2026 wordt de aftrekbaarheid voor het voertuig, het elektriciteitsverbruik en de fossiele brandstof verlaagd tot 50%.
  • In het inkomstenjaar 2027 wordt de aftrekbaarheid voor het voertuig, het elektriciteitsverbruik en de fossiele brandstof aan boord verlaagd tot 25%. 
  • Vanaf het inkomstenjaar 2028 is er geen aftrek meer (0%) voor het voertuig, noch voor het verbruik van elektriciteit en fossiele brandstoffen. 

De CO2-bijdrage

Niet alleen de aftrekbaarheid van een bedrijfswagen verschilt naargelang de besteldatum, ook de CO2-bijdrage, een maandelijks verschuldigde belasting die een bedrijf betaalt omdat het een bedrijfswagen ter beschikking stelt van het personeel, wordt aangepast. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Bestel je voor 1 juli, dan stijgt het bedrag volgens de indexatie. Doe je dat niet, dan wordt dit bedrag jaarlijks vermenigvuldigd bovenop de indexatie.

  • Voor 2023-2024 wordt de CO2-bijdrage vermenigvuldigd met een factor 2,25, bovenop de jaarlijkse indexering.
  • In 2025 wordt de CO2-bijdrage vermenigvuldigd met een factor 2,75, bovenop de jaarlijkse indexering.
  • In 2026 wordt de CO2-bijdrage van de RSZ vermenigvuldigd met een factor 4, bovenop de jaarlijkse indexering.
  • In 2027 wordt de CO2-bijdrage vermenigvuldigd met een factor 5,5, bovenop de jaarlijkse indexering.
  • Vanaf 2028 zal de CO2-bijdrage van de RSZ, naast de jaarlijkse indexering, nog steeds met een factor 5,5 worden vermenigvuldigd.

Dit artikel werd u aangeboden door Kia. Meer info over de Kia XCeed PHEV vindt u hier.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine