Plug-in hybrids die veel verbruiken zonder te laden? Niet altijd …

In de fiscale vergroeningsplannen van onze federale regering kan de plug-in hybrid maar op weinig krediet rekenen. Vanaf 2026 worden dergelijke voertuigen behandeld als benzine- of dieselvoertuigen en minister van financiën Vincent Van Peteghem wil ze vanaf 2023 maar voor de helft meer fiscaal aftrekbaar maken. Een onfaire behandeling van deze technologie? Volgens Bart Van Rossen, fleet director bij Ford Belgium, zeker wat betreft hun Ford Kuga PHEV.

Bart Van Rossen vindt het jammer dat PHEV door de overheid niet wordt gezien als een nuttige overgangstechnologie. De deadline van alle bedrijfswagens elektrisch in 2026 komt volgens hem dan ook te vroeg: “Dat is niet haalbaar voor iedereen om meerdere redenen. Om te beginnen zijn we als land niet snel genoeg met de implementatie van publieke laadinfrastructuur. Tel daarbij het feit dat niet iedereen thuis een laadinstallatie kan zetten. Denk maar aan mensen die in rijhuizen of een appartement wonen. Wanneer je dan ook niet op het werk kan laden, kom je weer bij de gebrekkige publieke laadinfrastructuur, die bovendien duurder is dan thuis en op het werk.”

Daarnaast zijn er volgens Bart Van Rossen ook technische oplossingen mogelijk om de PHEV op zijn daadwerkelijke elektrisch gereden kilometers af te rekenen: “Met de huidige stand van de technologie kan je perfect de verhouding berekenen tussen elektrisch gereden kilometers en de kilometers die je op brandstof rijdt. Waarom dat niet gebruiken als basis voor de fiscale aftrekbaarheid?”

De PHEV-technologie heeft volgens Bart Van Rossen dus wel degelijk haar – groene – verdienste en zeker als hij de eigen plug-in technologie van Ford mee in rekening brengt.

De ene PHEV is de andere niet

De Ford Kuga PHEV is met een CO2-uitstoot van slechts 30 g/km een “echte” PHEV. Onder het huidige regime voor bedrijfswagens een interessante keuze want voor 100% fiscaal aftrekbaar. Maar de technologie verschilt ook van andere PHEV’s op de markt.

Bart Van Rossen: “Het meest gehoorde argument tegen de PHEV is dat ze een hoog brandstofverbruik hebben wanneer ze niet opgeladen zijn en dan ook een hoge CO2-uitstoot hebben. Dat klopt in sommige gevallen maar niet bij de technologie die wij gebruiken. Want onze Kuga PHEV rijdt eigenlijk als een full hybrid wanneer hij niet geladen is. Ik rij er zelf nu al een tijd mee zonder op te laden en ik noteer een verbruik van 5,5 liter/100 km. Wat zeer acceptabel is voor een 2,5 liter benzinemotor. Dat wordt trouwens bevestigd door klanten, die aangeven dat het een prima alternatief is voor een diesel, maar dan wel fiscaalgunstiger.”

De verklaring – en nu wordt het even technisch – ligt bij de Atkinson-technologie die Ford gebruikt voor zijn verbrandingsmotor. Die vormt een ideaal huwelijk met de elektrische aandrijving. Er is geen parallelle aandrijving zoals bij andere plug-in hybrides maar een “powersplit”-technologie. Software maakt een intelligente keuze tussen welke aandrijving op een bepaald moment optimaal gebruikt best gebruikt wordt. Dat resulteert in een soepele full hybrid rijervaring die bovendien garant staat voor een laag verbruik en dito uitstoot. Die winst wordt vanzelfsprekend alleen maar groter wanneer je de Kuga PHEV wél oplaadt.

Van mild hybrid, tot full hybrid, plug-in hybrid en full electric, Ford heeft alle duurzame technologieën in zijn gamma. Ontdek ze tijdens de Ford Electrified Business Weeks, met uitzonderlijke voorwaarden tot en met 30 juni.

Terug naar benzine en diesel?

Bart Van Rossen vreest er vooral voor dat het in de ban slaan van PHEV-technologie uiteindelijk een averechts effect zal hebben: “Veel mensen zullen wellicht de conclusie maken dat ze – bij gebrek aan een fiscaal voordeel wanneer ze voor PHEV kiezen – net zo goed weer voor een benzine of diesel kunnen kiezen. Wat dan weer een negatief effect zou hebben op de CO2-uitstoot. Daarom blijf ik ervoor pleiten om PHEV’s op hun echte ecologische verdienste te beoordelen en niet op algemeenheden zoals ‘ze verbruiken veel wanneer je ze niet oplaadt’. Want onze Ford Kuga PHEV bewijst het tegendeel.”

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine