Renault 5 E-Tech Electric: de hipste worden

Bij Mini en co zijn ze er niet gerust in, deze zomer brengt Renault de in de jaren 70 en 80 heel populaire R5 terug als een elektrisch aangedreven en van een hip koetswerk en dito interieur voorzien autootje.

De desgewenst met een Yellow Pop- of Green Pop-lak (met glittereffect!) verkrijgbare vijfdeurs is 3,92 meter lang, er zijn nogal wat knipoogjes naar de R5 uit 1972. Kijk maar naar de ‘lachende’ koplampen en de verticale achterlichten, maar evengoed naar het ventilatierooster in de motorkap. Dat is nu een oplaadindicator geworden, je kan er dus de staat van de batterij op aflezen. Met 18 duim zijn de velgen vanzelfsprekend een pak groter dan indertijd.

Ook in het interieur zijn er visuele links met het verleden, al is het concept heel modern. Het digitale dashboard meet 10 duim (7 duim in de instapversie) en het centrale infotainmentscherm is 10 duim groot. Leuk zijn de structuur met twee ‘verdiepingen’ in de boordplank voor de voorste passagier, de H-vorm van de zetels (zoals op de Turbo van weleer) en de verluchtingsroosters die het motief van de dagrijlichten overnemen. De auto kreeg de jongste generatie van het OpenR Link-systeem met Google-integratie, er zijn ook nog dertig app en praktische diensten zoals een routeplanner. Aan de interactieve Reno-avatar kunnen vragen worden gesteld die te maken hebben met laadtijden en het optimaliseren van het rijbereik.

Drie vermogens, twee batterijen

Het nieuwe AmpR-platform kenmerkt zich door een laag zwaartepunt, een vlakke vloer, een grote wielbasis van 2,54 meter, flink wat zitruimte en een koffer van minstens 326 liter. De R5 komt met een synchrone motor met bobinerotor, daar zijn geen zeldzame aardmetalen voor nodig. Er wordt gestart met 150 pk en een batterij van 52 kW, die is goed voor een rijbereik van 400 kilometer.

Thuis laad je de accu met een wisselstroomlader van 11 kW op, met gelijkstroom kan het met 80 of 100 kW. Later volgen nog varianten met 95 en 120 pk, een batterij van 40 kWh en een rijbereik van 300 kilometer. Een bidirectionele wisselstroomlader laat toe om de energie van de auto ook voor externe apparaten te gebruiken of weer in het stroomnet te injecteren.

De commercialisatie start pas in september, het is dan ook nog even wachten op prijzen. Voor de basisversie zou die onder de 25.000 euro blijven. Bij Renault werken ze ook nog aan de wedergeboorte van de R4. Dat wordt een elektrische SUV en is iets voor volgend jaar.

Geschreven door Alain Devos.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine